Gentse meerderheid gaat parkeertarieven aanpassen en gericht verlagen

Het Gentse stadsbestuur heeft naar aanleiding van een grootschalige studie omtrent het circulatie- en parkeerplan in de stad beslist om de parkeertarieven in de stad aan te passen. Er komt een vereenvoudiging van de prijzen en ze zullen ook 'gericht' dalen, iets waar Open Vld en kandidaat-burgemeester Mathias De Clercq al een tijdje voor opperden.

Het circulatieplan in Gent was van bij de start meteen omstreden. Er kwam veel kritiek op het stadsbestuur en bevoegd schepen Filip Watteeuw (Groen), die het plan wel altijd bleef verdedigen. Uit een recente grootschalige studie blijkt echter dat het circulatieplan, en het daarmee samenhangende parkeerplan, veel beter onthaald is dan verwacht. Op basis van de feedback van de Gentenaars werden nu dertien voorstellen gedaan om de mobiliteit in de stad nog te verbeteren.

Bekommernissen

Zo ligt er, onder andere, een voorstel op tafel om de parkeertarieven in de stad te gaan wijzigen. Een vereenvoudiging van het systeem zou meteen ook een 'gerichte' daling van de tarieven met zich meebrengen. Die daling van de tarieven was een punt waar Open Vld groot op had ingezet. Zo beloofde kandidaat-burgemeester Mathias De Clercq (Open Vld) nog op de nieuwjaarsreceptie om die tarieven nog voor te zomer te gaan verlagen.

Zowel bij Groen als sp.a zijn ze in het verleden altijd tegenstander geweest van het algemeen verlagen van die tarieven. Kandidaat-burgemeester voor sp.a, Rudy Coddens, vond het voorstel van Open Vld iets meer dan een maand geleden nog "zeer gratuit en niet echt loyaal". Eind november had ook schepen van Mobiliteit Watteeuw al op een gemeenteraad gezegd geen voorstander te zijn van het idee om de tarieven te verlagen. Maar met het voorstel toont de meerderheid nu te luisteren naar de bekommernissen van het Gentse volk, zo klinkt het bij Groen.

Duidelijk is wel dat het een topic was waar zelfs binnen de meerderheid duchtig over gediscussieerd is. Het 'gericht' verlagen van de tarieven is dus zeker een pluim die Open Vld op z'n hoed mag steken.

Wijzigingen

Concreet zullen vooral de prijzen van de ondergrondse parkings gaan wijzigen. In plaats van altijd per uur te betalen, spreekt het voorstel van half uur-prijzen.

De structuur wordt ook wat makkelijker gemaakt. Er zullen maar drie tarieven zijn: 50 cent, 90 cent of 1 euro per half uur. Dat betekent dus een kleine daling van de tarieven.

Het bovengrondse parkeren loopt volgens het onderzoek goed, waardoor er geen grote wijzigingen werden voorgesteld. In de rode zones zal het betalend parkeren een uurtje vroeger stoppen. Zo lopen de rode en oranje zones gelijk: betalen hoeft er maar tot 23 uur.

Lees meer