Vliegtuigpiloot wordt een knelpuntberoep: evenveel aanwervingen als voor 9/11

Sinds enkele tijd worden in de Verenigde Staten door de grote luchtvaartmaatschappijen opnieuw massaal piloten aangeworven. De rekrutering bevindt zich inmiddels op een niveau dat sinds de terroristische aanslagen op New York begin deze eeuw niet meer werd geregistreerd. Het fenomeen zorgt er volgens het persbureau Associated Press voor dat opnieuw meer jongeren een carrière als vliegtuigpiloot overwegen.

De sterke vraag zal nog wel even aanhouden omdat de grotere maatschappijen immers vaak piloten weghalen bij kleinere collega’s. Die kleinere maatschappijen worden daardoor dan met een tekort geconfronteerd. .

Verouderend pilotenkader

Boeing stelt dat de Verenigde Staten de komende achttien jaar 117.000 nieuwe piloten zullen nodig hebben. Een tiental jaar geleden werden er nog duizenden piloten ontslagen en die hebben voor een groot deel het beroep de rug toegekeerd.

Vooral in de regionale sector, daar waar veel vliegtuigpiloten hun carrière beginnen, zal het tekort voelbaar zijn. Onder andere Horizon Air moest vorige zomer al heel wat vluchten schrappen omdat ze zonder piloten zaten. Republic Airways stak zelfs de schuld van hun faillissement op het gebrek aan piloten.

Regionale groepen zoals American Eagle, Delta Connection en United Express namen de afgelopen jaren wel ongeveer 17.000 piloten aan maar dat kon enkel de collega's die door grotere maatschappijen waren overgenomen opvangen.

Doug Parker, chief executive van American Airlines, spreekt niet over een verwacht tekort. Volgens hem trekken de vliegscholen net meer piloten aan omdat jongeren beseffen dat het beroep hen een carrière met garanties kan aanbieden.

Opleidingen

Toen de financiële crisis uitbrak werden er amper dertig piloten aangenomen. Vier jaar geleden begon de heropleving en het afgelopen jaar werd het grootste aantal piloten ooit, zo'n 4.988, aangenomen. Daarmee is het de beste periode in 45 jaar.

Het beroep beidt dan ook een aantrekkelijk salaris. Een piloot dat met een jumbojet vliegt kan zo'n 300.000 dollar per jaar verdienen. Men moet er wel rekening mee houden dat de kosten van de opleiding kunnen oplopen tot 100.000 dollar.

Om het tekort aan piloten in te dammen wil de Regional Airline Association het makkelijker maken tot de cockpit te geraken. Zo wil men bijvoorbeeld gesuperviseerde opleidingen aanbieden die dichter bij de praktijk liggen dan die van nu.

Lees meer