Gedaan met smoren achter het stuur: politie heeft nieuw toestel dat bijna dubbel zo efficiënt is als de speekseltest

Er bestaan in ons land momenteel geen officiële cijfers over het aantal bestuurders dat onder invloed van drugs achter het stuur kruipt. De politie gaat de problematiek in kaart brengen met een nieuw, technisch hoogstaand toestel, 'mobile trace', en overtreders zullen bestraft worden. Daarmee gaat de efficiëntie van drugscontroles volgens de gouverneur van Antwerpen van 50 naar 90 à 100 procent.

Hoe werkt mobile trace precies? De politie wrijft ermee over het stuur van de auto of de handen van de chauffeur. Dan wordt een stof in het toestel gestopt. Het apparaat analyseert daarna de sporen die op de stof zijn achtergebleven. Er wordt gecontroleerd voor onder andere cocaïne, cannabis en explosieven.

Van 50 naar 90 procent

“De chauffeur zal enkel nog een speekseltest moeten ondergaan als het drugdetectietoestel alarm heeft geslagen”, zegt Cathy Berx (CD&V), de gouverneur van Antwerpen, in de kranten van De Persgroep. “De efficiëntie van de speekseltesten zal dan stijgen van 50 procent vandaag, naar wellicht 90 of 100 procent. Daarnaast kan men dankzij het toestel snel te weten komen waar drugs in de auto verstopt zitten."

Ook 'drugstoeristen' die in Nederlandse coffeeshops hun voorraad ophalen, zullen dus moeten oppassen.

Dat is vrij revolutionair, want tot nu toe werkte de politie op de baan enkel met speekseltesten. Als die test positief blijkt, moet het tot een bloedtest komen. En daar is steeds een dokter voor nodig. En dat loopt lang niet altijd van een leien dakje. Zo heeft amper de helft van de chauffeurs effectief sporen van drugs in het bloed na een positieve speekseltest.

Twaalf nieuwe apparaatjes

Momenteel zijn er nog maar twee exemplaren van de mobile trace in heel België. Ze worden gebruikt door de scheepvaartpolitie van Zeebrugge. Daar komen binnenkort twaalf apparaatjes bij: tien voor de douane en twee voor de federale politie.

Bovendien wil de politie in de toekomst het speeksel van chauffeurs analyseren zonder dat er beroep gedaan moet worden op een dokter. Als beide maatregelen genomen worden, zullen veel meer bestuurders gecontroleerd kunnen worden op drugs.

En dat is een goede zaak voor de verkeersveiligheid. Zo blijkt uit de recentste cijfers van Vias, de nieuwe naam van het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid, dat er in het eerste semester van 2017 maar liefst 3.525 bestuurders positief scoorden op een drugstest. In heel 2016 waren dat er 6.819 en in 2014 amper 5.048.

Combinatie met alcohol

Bij Vias waarschuwen ze dat vooral de combinatie met alcohol uiterst gevaarlijk is: “Het is vooral de combinatie cannabis en alcohol die de rijvaardigheid aantast. Rijden onder invloed van drugs gecombineerd met een alcoholgehalte van 1,2 promille leidt ertoe dat je risico op een ongeval met factor 200 kan stijgen."

Lees meer