3 redenen waarom je op het einde van de dag nooit klaar bent met je werk

Uit een onderzoek rond tijdsbesteding van het opleidingsinstituut Expert Academy bij 200 professionals in Vlaanderen en Nederland blijkt dat een hoop zaken onze tijd in beslag nemen, zodat we op het einde van de dag met losse eindjes blijven zitten. Time Management expert Jerko Bozikovic geeft uitleg én de mogelijke oplossingen bij de 3 belangrijkste tijdrovers.

Volgens het onderzoek van Expert Academy heeft 55% onvoldoende tijd voor zichzelf, familie, vrienden of hobby’s. Ondervraagden beantwoordden de vraag ‘Vind je het moeilijk om een kleine onvoorziene taak, die ‘snel’ kan afgewerkt worden, te weigeren? De onderstaande grafiek toont aan dat ruim 51,3 procent ‘bijna altijd’ antwoordde.

Onvoorziene taken

"Mensen hebben altijd moeite met onvoorziene omstandigheden, terwijl de realiteit meestal een aaneenschakeling is van onvoorziene zaken", zegt expert Jerko Bozikovic. Het is best als we onze agenda niet volledig vol plannen, maar een realistische ‘to do’-lijst opstellen, adviseert hij. "Maar hou ook zeker 20% van je agenda vrij voor die onvoorziene omstandigheden", aldus Bozikovic.

Ook uitstelgedrag komt vaak voor: 'Gebeurt het soms dat je moeilijke taken uitstelt?' Deze grafiek geeft je een overzicht van de antwoorden.

Ten slotte worden we vaak afgeleid door stoorzenders. Bekijk hieronder de antwoorden op de vraag 'Word je in je werksituatie vaak gestoord? en 'Worden de belangrijke taken waarmee je bezig bent geregeld onderbroken?'



Voor tips en info kan je terecht bij: www.expertacademy.be/nl/time

© EPA

Lees meer