Millennials geven te veel geld uit aan eten en vergeten ondertussen te sparen

Millennials moeten al heel wat commentaar aanhoren. We zijn besluiteloos, hebben geen flauw idee waar we mee bezig zijn en kunnen blijkbaar ook niet met geld om. Hoe komt het nu eigenlijk dat we niet kunnen sparen en wat kunnen wij eraan doen? 

Blijkbaar geven millennials veel te veel geld uit aan dingen die niet blijvend zijn. Zo toonde een studie van Strutt & Parker, een vastgoedbureau in Engeland, aan dat jongeren liever geld uitgeven aan luxegoederen en onnodige zaken zoals ontbijtjes, avocoadogerechten en sushi. Klinkt een beetje herkenbaar, niet? Denk er maar eens even over na terwijl je drinkt van je afhaalkoffie.

Volgens Chelsea Fagan, schrijfster van het boek The Financial Diet: A Total Beginner's Guide to Getting Good with Money, geven we veel geld uit aan eten. In plaats van thuis iets klaar te maken, kopen we graag on the way eten. Maar daar gaat veel meer geld naar uit dan je denkt.


Het moet Instagramwaardig zijn ...

Het is niet alleen uit luiheid en gemakzucht dat we graag onnodig eten kopen, maar ook om het te kunnen posten op sociale media.

Als ons eten mooi is en past op Instagram, maakt ons dat nóg gelukkiger. Bij heel wat millennials moet alles een beetje Instagramwaardig zijn. We willen natuurlijk wel gezellig gaan brunchen, maar een fotootje of zeven (voor de #throwback) nemen wij heel graag. Maar dat is ook niet de enige reden, want we vinden blijkbaar altijd wel iets om het geld te laten rollen. "Je moet eerlijk zijn tegen jezelf en weten uit welke uitgaven je meer plezier haalt", legt ze in The Independent uit. "De één houdt van muziek en geeft graag geld uit aan een hoofdtelefoon terwijl een ander liever uitgebreid op restaurant gaat."

Maar ook deze uitgaves kunnen uit de hand lopen, dus geeft de schrijfster als tip om je bankuittreksels van vorige maand eens goed te bekijken en aan te duiden welke aankopen je je eigenlijk niet meer herinnert. Hierdoor kan je wat rekening houden met wat je echt gelukkig maakt en beseffen wat een impulsieve aankoop is geweest.

Zo impulsief

Millennials zijn volgens Fagan ook impulsieve kopers. Zien we goedkope mooie schoenen? Dan kopen we die. Maar volgens de schrijfster zou je zoiets beter achterwege laten als je wil sparen. Zo tipt ze dat je beter dure schoenen koopt die je jaren kan aandoen, in plaats van schoenen die na enkele maanden al kapot gaan en je weer moet vervangen.

We herhalen het nogmaals, millennials hebben een zwakte voor impulsief eten kopen. We zijn sneller geneigd om een broodje te kopen of chinees te bestellen dan zelf iets klaar te maken. Als je hier meer rekening mee houdt, zal je wel meer kunnen besparen op een maand. Dus maak in het vervolg gewoon je eigen koffie en neem die mee in een thermos of herbruikbare beker.

De 50/30/20-regel

Als je een realistisch budget wil opstellen, kan je best gebruik maken van de 50/30/20-regel. Zo zou je dus 50 procent van je budget naar fundamentele en vaste kosten moeten gaan zoals je huur, transport en nutsvoorzieningen.

30 procent van je geld zou dan weer naar flexibelere kosten moeten gaan zoals winkelen, boodschappen doen, maaltijden, telefoonrekening (als die maandelijks verschilt).

Dan zou je nog 20 procent van je centjes opzij houden om te sparen.

You can do it!

Lees meer