Cosmetica kijkt steeds verder naar virtuele realiteit om je make-up thuis te proberen

Het Canadese technologiebedrijf ModiFace, ontwikkelaar van toepassingen van augmented reality en artificiële intelligentie om makeup en lipstick online te testen, wordt overgenomen door de Franse cosmeticagroep L'Oréal. De verkoop toont de toenemende interesse van de lichaamsverzorging voor digitale mogelijkheden. Onder meer merken zoals Estée Lauder en Sephora maken al gebruik van de app. 

De technologie van ModiFace maakt onder meer realtime simulaties mogelijk van de effecten die onder meer door lipstick of oogschaduw worden gecreëerd. Het Canadese bedrijf telt een zeventigtal medewerkers. Financiële details over de transactie werden niet meegedeeld.

Wetenschappelijk bewezen

Het is de eerste keer dat L’Oréal een technologiebedrijf overneemt. “De transactie toont de toenemende interesse die bedrijven zoals L’Oréal in nieuwe technologieën laten blijken,” aldus het persbureau Reuters. Lubomira Rochet, chief digital officer van L’Oréal, wijst erop dat het personeelsbestand van ModiFace grotendeels is samengesteld uit technici, onderzoekers en wetenschappers, die samen meer dan tweehonderd wetenschappelijke studies hebben gepubliceerd en een portfolio met meer dan dertig patenten hebben laten registreren.

Met de hulp van deze specialisten moet L’Oréal volgens Rochet in staat zijn de beleving van de lichaamsverzorging de volgende jaren fundamenteel te veranderen.De cosmeticasector toont een groeiende interesse in toepassingen die door innoverende technologieën worden gedragen. L’Oréal is het grootste cosmeticabedrijf van de wereld. Het voorbije jaar werd met online activiteiten een omzet van meer dan 2 miljard euro gerealiseerd.

Daarmee vertegenwoordigde de digitale sector ongeveer 8 procent van de totale inkomsten van de onderneming, tegenover 5 procent drie jaar geleden. Er wordt echter niet alleen op commercieel vlak naar de digitale sector gekeken. Onder meer met augmented reality en artificiële intelligentie wordt immers gestreefd naar de creatie van concepten zoals virtuele paskamers, waar consumenten online of mobiel allerlei producten kunnen proberen.

Virtuele paskamer

In samenwerking met ModiFace lanceerde L’Oréal in dat kader eerder dit jaar onder meer al de applicatie Style My Hair, waarmee consumenten konden onderzoeken welke haartinten optimaal bij hun persoonlijke look zouden passen. Daarnaast werd ook een app gelanceerd waarbij aan de gebruiker een virtuele paskamer wordt aangeboden. De technologieën van ModiFace maken het ook mogelijk om diagnoses van de huidkwaliteit te maken.

Met ModiFace heeft het Franse concern één van de marktleiders in innoverende cosmetica-technologieën kunnen inlijven. Daarmee heeft L’Oréal volgens waarnemers ook de concurrentiepositie tegenover zijn rivalen gevoelig versterkt. L’Oréal werkt ook nauw samen met beauty-bloggers op platformen zoals Instagram en YouTube. Dat heeft het bedrijf volgens de waarnemers toegang verstrekt tot een generatie jonge consumenten met een grote selfie-activiteit.

Jean-Paul Agon, chief executive van L’Oréal, maakte eerder al bekend dat de voorbije vier jaar voor de verdere uitbouw van de digitale activiteiten meer dan zeventienhonderd nieuwe medewerkers werden aangetrokken. Het concern heeft ook een partnership gecreëerd met de Franse telecom-ondernemer Xavier Niel voor de uitbouw van een accelerator voor beautytech-ondernemingen.

Lees meer