Elke 50 minuten wordt in Rio de Janeiro een vrachtwagen overvallen en technologie moet dat gaan voorkomen

Criminaliteit blijft in Brazilië een bijzonder groot probleem. Ook de lokale bedrijven ondervinden de nadelen van het geweld van criminele bendes. De politie probeert het probleem op te lossen door kordaat en krachtig tussen te komen, maar ondernemingen proberen het slimmer aan te pakken. Zij zetten volop in op technologie om de veiligheid te verhogen en werken daarvoor samen met technologische startups.

Britse krant Financial Times stelt dat in Rio de Janeiro, de Braziliaanse metropool, statistieken aantonen dat vorig jaar elke vijftig minuten een vrachtwagen door gewapende bendes werd beroofd. Met die bedreigingen gingen enkele bedrijven aan de slag om innoverende technologieën te ontwikkelen om de problemen aan te pakken.

Software slaat alarm

Een van die bedrijven is de startup Cargox. Om de risico's te beperken gebruiken zij big data waarmee locaties die een groter risico op overvallen lopen, kunnen worden geïdentificeerd. Het is zelfs zo dat de software in realtime het bedrijf op de hoogte kan stellen in geval van een overval.

De georganiseerde misdaad waar Brazilië mee te maken krijgt houdt niet enkel het overvallen van vrachtwagens in. De bendes doen ook aan illegale houtkap en online criminaliteit. Dat de politie op een hardhandige manier probeert int e grijpen heeft drastische gevolgen. Er werden zo 134 politiemensen gedood in Rio vorig jaar. En het is net daarom dat bedrijven nu willen inzetten op technologie om de nodige bescherming te bieden.

Leren uit fouten van anderen

Ondertussen zou Cargox al meer dan vijfduizend vrachtwagens met hun systeem uitgerust hebben. Het systeem kijkt naar welke routes, tijdsperiodes en buurten de grootste risico's opleveren en aan de hand van die gegevens krijgen de chauffeurs een handleiding die hen veiligheid moet garanderen. Zo wordt er bijvoorbeeld aan de chauffeurs gezegd dat ze best wegblijven bij tankstations die bekend staan voor prostitutie.

Het systeem volgt de chauffeurs met satellietnavigatie en ze moeten binnen de veilige routes blijven. Van 't moment dat ze het veilige traject verlaten wordt het hoofdkantoor gealarmeerd. Uit elke fout van het verleden, worden er lessen getrokken om het in de toekomst beter te doen.

Lees meer