Kan je jezelf aanleren om het met minder slaap te doen?

Is er iets ter wereld frustrerender dan weten dat er mensen zijn die slechts vier uur per nacht moeten slapen om een goede dag te hebben? Slaap is waarschijnlijk dé grootste, noodzakelijke tijdrover in ons leven, we spenderen één derde van de dag in dromenland. En hoeveel trucjes ze je ook proberen aanleren: zonder acht uur per nacht gaat het gewoon niet.

Wat hebben Tim Cook, Martha Stewart en Margaret Thatcher gemeen? Ze slapen of sliepen allemaal maar vier uur per nacht: iets waar je alleen maar jaloers op kan zijn als je acht uur slaap en twee tassen koffie nodig hebt om ook maar half normaal over te komen. Maar kan je het ook leren, toekomen met vier uur slaap? Sowieso de moeite om te proberen, toch, want dat zou je zomaar 60 dagen per jaar opleveren!

Helaas is het antwoord gewoon 'nee'. Onderzoekers ontdekten dat zo weinig slaap nodig hebben, een genetische component is. Het gaat om een mutatie in het DEC2-gen. Dat zorgt ervoor dat je opnieuw alert wordt na zo'n vier uur slaap. Voor wie het gewoon wil proberen: intussen is ook aangetoond dat té weinig slapen ook invloed heeft op je levensverwachting. Laat het dus gewoon zo.

Zes uur slaap kan

Mensen die maar vier uur slapen, slapen wel degelijk efficiënter en hebben daar dus geen last van. Voor wie het zelf toch wat korter wil: volgens sommigen kan ongeveer iedereen leren om wél toe te komen met zes uur slaap. Da's toch al wat winst, maar hoe pak je dat precies aan?

Wel, je lichaam maakt zichzelf anderhalf uur voor je wakker wordt, klaar om op te staan. In één keer dat omgooien is dus een bijzonder slecht idee. Je kan wel in laagjes je wekker vroeger zetten: elke week een kwartier bijvoorbeeld, is geen shock voor je lichaam, maar je leert wel om steeds vroeger die biologische klok te zetten.

Verder slapen

Ook belangrijk is dat je elke dag van de week je wekker op hetzelfde moment zet. Dus zondag of zaterdag of dinsdag: maakt niet uit. Steeds op hetzelfde moment wakker worden, zorgt voor een rustiger slaapritme. Of je kan proberen doen wat de onderzoekers aanraden: gewoon omarmen dat je slaap nodig hebt en het idee dat minder slaap, goed is, loslaten. Draai je nog eens om, wij dutten verder.

Lees meer