Brussel wil snel meer elektrische wagens

Brussel is nog lang niet voorbereid op de komst van elektrische wagens. Er zijn nog steeds te weinig oplaadpunten in onze hoofdstad. Dat zegt het college van burgemeester en schepen. Daarom heeft het besloten om de aanvraag voor de installatie van deze gigantische stopcontacten te vergemakkelijken.

In tijden waarin ecologie een belangrijk punt is op de politieke agenda, wordt de elektrische auto gezien als een wondermiddel voor de vervuilingsproblemen. Daarom wil de stad Brussel meer aandacht geven aan de elektrische auto. Vanaf nu zou het administratief gezien eenvoudiger moeten zijn om een elektrisch oplaadpunt te plaatsen.

"De overschakeling op elektrische voertuigen gaat te traag in Brussel en daar willen we iets aan veranderen," schreef Els Ampe (Open Vld), schepen van Mobiliteit en Openbare Werken in Brussel, op Facebook. "Wie oplaadpalen wil plaatsen kan dat nu gemakkelijk bij de Stad Brussel aanvragen. Zo levert de Stad haar bijdrage aan verkeer zonder uitlaatgassen en aan het Gewestelijk laadpalenplan. Door de openbare ruimte aan te passen aan propere wagens zetten we stappen naar een betere luchtkwaliteit."

Het huidige aanbod

In 2016 kondigde het Gewest aan dat het 200 nieuwe oplaadpunten voor elektrische voertuigen op de openbare weg zou installeren. Deadline? 2020. Volgens de laadkaart van de website chargemap, die alle oplaadpunten in Europa in kaart brengt, zijn er momenteel slechts 50 beschikbaar in Brussel en 167 in Zaventem.

En hoe zet je een terminal? Daarvoor moet je te raden gaan bij een officiële elektriciteitsleverancier. In principe zijn er drie soorten terminals: privé, die van een bedrijf en de publieke oplaadpunten.

De privé terminals zijn deze die je thuis door Sibelga of Electrabel laat installeren. Bedrijven met terminals zijn autoverhuurbedrijven zoals ZenCar. Dan zijn er nog de openbare terminals. Deze zijn te vinden op grote parkeerterreinen. Soms moet je betalen voor je oplaadbeurt, en soms moet je gewoon een Interparking-kaart hebben of een speciale pas.

En de tankstations?

En de tankstations, zijn die niet uitgerust met oplaadterminals voor elektrische wagens? Het grootste deel voorlopig niet. Slechts zeer weinig tankstations bieden die optie omdat het verstandiger lijkt om een eigen oplaadsysteem te hebben.

In werkelijkheid is het opladen van een e-auto immers een langzaam proces. Voor een snelle laadbeurt moet je 50 minuten aangesloten blijven op het net. Een volledige lading duurt zelfs 3 tot 6 uur. Daarom zien we meer parkeerplaatsen voor elektrische voertuigen dan gaspompen.

De oplaadtijd volgens Sibelga:

© Sibelga

Lees meer