Met de nieuwe game ‘Dreams’ wordt iedereen gameontwikkelaar,digital artist, video editor én muziekproducer tegelijkertijd

Er is binnenkort een buitengewone game verkrijgbaar voor de PlayStation 4: ‘Dreams’. Het is veel meer dan een videospel alleen. Zo is ‘Dreams’ tegelijkertijd een game engine, een tool waarmee je digital art kan maken, een video editor én opnamesoftware. Videogameontwikkelaar Media Molecule wil gamers écht alle mogelijkheden geven op een laagdrempelige manier.

Game development is een loodzwaar woord. Het klinkt misschien allemaal supermoeilijk, maar met Dreams wordt het ineen knutselen van videospelletjes een makkie, of je nu een snotterige achtjarige bent of een ervaring softwareontwikkelaar.

Toch is Dreams geen inferieur speelgoed. Je krijgt dezelfde tools in handen als de gameontwikkelaars bij Media Molecule. Alleen is de bediening een stuk toegankelijker.

Dezelfde tools

“Ik hou ervan om in de game industrie te werken. Het is geweldig”, zegt Media Molecule-ontwikkelaar John Beech aan het Amerikaans muziektijdschrift Rolling Stone.

“We wilden die ervaring aan de rest van de wereld geven op een haalbare manier. De 12-jarige Charlie in zijn slaapkamer kan zich niet permitteren om After Effects, 3DS Max en een geavanceerde PC op de kop te tikken."

"Maar een PlayStation 4 ligt wel binnen hun bereik en ze kunnen Dreams kopen aan de normale prijs van een PlayStation-game. Daarmee hebben ze toegang tot alle tools in een professioneel platform. Wij gebruiken diezelfde tools om onze topspelletjes te maken. Met genoeg tijd en oefening kan iedereen zelf topspelletjes ontwikkelen. Wij liegen niet en spelen niet vals.”

In productie sinds 2011

Media Molecule-designer Jon Eckersley benadrukt dat het veel tijd en moeite gekost heeft om Dreams op poten te krijgen. De game is al in productie sinds 2011.

Als alles normaal verloopt, komt Dreams dit jaar nog uit. Er werd nog geen release datum aangekondigd.

Eckersley zegt dat het lang duurde om de geschikte tools te ontwikkelen: “Ik denk dat je best van trial and error kan spreken. Soms kunnen de beste ideeën zelfs niet werken. Of het werkt wél en je realiseert je dat je jezelf blijft herhalen.”

Interactie met andere ontwikkelaars

Hoera! Dus nu kunnen we allemaal lekker vereenzamen op de zolder van ons moeder? Wrong! Je hoeft Dreams helemaal niet op je eentje te spelen. Zo beschikt Dreams over een applicatie om met gamers over de hele wereld samen aan een game, video of kunstwerk te sleutelen. Ook is er de mogelijkheid om producties van anderen in je eigen projecten te verwerken. Je bent dan wel verplicht om de credits van je collega zorgvuldig te vermelden.

Of we games buiten het universum van Dreams zullen publiceren, is nog niet helemaal duidelijk. Eckersley liet aan Rolling Stone alvast weten open te staan voor het idee.

Lees meer