Japan droomt van 40 miljoen toeristen per jaar

Het voorbije jaar heeft Japan 28,7 miljoen toeristen geregistreerd. Dat vertegenwoordigde een toename met ongeveer 20 procent tegenover het jaar voordien. Tegenover vijf jaar geleden, toen 10,4 miljoen bezoekers werden gemeld, is er zelfs sprake van bijna een verdrievoudiging. Daarmee heeft Japan volgens consulent McKinsey één van de snelst groeiende toeristische sectoren van de hele wereld.

Daarmee presteert het land ook veel beter dan oorspronkelijk was verhoopt. Tien jaar geleden maakte Japan immers bekend tegen het eind van dit decennium jaarlijks 20 miljoen bezoekers te willen ontvangen.

Visa

Er worden verschillende verklaringen naar voor geschoven voor de sterke prestaties van de Japanse toeristische industrie. “In eerste plaats is er de invloed van de relatief zwakke yen, die over de jongste vijf jaar ongeveer 10 procent in waarde heeft verloren tegenover de Amerikaanse dollar,” wordt er opgemerkt.

“Bovendien werd het voor buitenlandse reizigers ook veel gemakkelijker om een reisvisum voor Japan te krijgen. Dat had vooral grote invloed op de interesse van Chinese toeristen, voor Japan een bijzonder belangrijke doelgroep.”

Volgens André Andonian, Japan-expert bij McKinsey, zal die trend ook de volgende periode verder blijven aanhouden. Hij wijst daarbij naar onder meer de Olympische Spelen van Tokio en de World Cup Rugby die over twee jaar in Japan worden georganiseerd. “Bovendien is er de samenkomst van de G20 die volgend jaar eveneens in Japan wordt gepland,” zegt de expert.

Hij verwijst daarbij naar Groot-Brittannië, waar een constante toeristische groei kon worden gemeld na de Organisatie van de London Games zes jaar geleden. Op dit ogenblik droomt Japan er zelfs van tegen eind dit decennium 40 miljoen toeristen per jaar te kunnen ontvangen. Daarbij wordt vooral gekeken naar interesse van reizigers uit andere continenten. Vorig jaar kwamen immers meer dan twee op die toeristen uit Zuid-Korea of China.

Bezettingsgraad

Analisten merken op dat het toerisme ook andere Japanse economische sectoren, die vaak de druk van een sterke vergrijzing bij de binnenlandse bevolking ervaren, kan ondersteunen. In totaal liepen de toeristische bestedingen in Japan op tot een recordbedrag van 4,42 biljoen yen of 41,7 miljard dollar. Dat betekende een stijging met 17,8 procent tegenover het jaar voordien.

Tegelijkertijd kon echter ook een groei worden opgetekend in de retail en de cosmetica. Om aan de groei van de buitenlandse vraag te kunnen voldoen, wil de Japanse cosmetica-fabrikant Shiseido een nieuwe fabriek bouwen. Daarmee voorziet Shiseido voor de eerste keer in vier decennia een gevoelige uitbreiding.

André Andonian wijst er wel op dat Japan inmiddels met een chronisch tekort aan overnachtingsmogelijkheden wordt geconfronteerd. “Het land heeft onvoldoende hotelkamers ter beschikking,” merkt hij op. “Langs de zogenaamde Golden Route tussen Tokio, Osaka en Kyoto wordt een bezettingsgraad van ongeveer 80 procent geregistreerd.”

De Japanse overheid heeft daarom een aantal ondersteunende maatregelen voorzien om de ontwikkeling van nieuwe hotels te stimuleren. Onder meer grote ketens zoals Hyatt, Marriott, Nomura Real Estate Development en Mitsui Fodosan zijn op dit ogenblik in Japan volop aan het bouwen.

Lees meer