Ultradunne condooms moeten in 2020 de Olympische Spelen veroveren

Japanse condoomfabrikanten kijken met grote belangstelling uit naar de volgende editie van de Olympische Zomerspelen. Die worden in 2020 in Tokio gehouden. De producenten zien in het sportevenement een ideaal platform om hun ultradunne condooms aan een internationaal publiek te presenteren. Dat hebben een aantal vertegenwoordigers van de sector gezegd aan persbureau Agence France Presse (AFP).

De laatste jaren hoor je steeds meer geruchten dat de vele jonge afgetrainde atleten in combinatie met populaire applicaties zoals Tinder ervoor zorgen dat er losgepoept wordt in het olympische dorp. Het is ondertussen zelfs traditie geworden dat de deelnemende delegaties steeds gratis condooms uitgedeeld krijgen op de Olympische Spelen.

"Een unieke marketinggelegenheid", volgens woordvoerders van de sector, "voor de Japanse producenten om hun ultradunne condoom van 0,01 millimeter, een innovatief product, te promoten."

Nauwelijks voelbaar en zonder latex

Het product is innovatief omdat je het nauwelijks voelt als je het condoom draagt. Er werd bovendien bij de productie gekozen voor polyurethaan en dat materiaal is geschikt voor mensen die allergisch zijn aan latex.

Hiroshi Yamashita, manager bij Sagami Rubber Industries (één van de marktleiders van de Japanse condoomindustrie) laat weten dat alleen Japanse fabrikanten voorlopig de ultradunne condooms maken. De Spelen in 2020 in Tokio zijn dan ook de perfecte gelegenheid om de wereld te laten kennismaken met de geavanceerde Japanse productie.

Verkoop condooms in Japan daalt

Condooms stonden in Japan lang op nummer 1 van populairste voorbehoedsmiddel aangezien de anticonceptiepil nog maar sinds eind vorige eeuw beschikbaar is op de lokale markt. Internationaal gezien domineert de Japanse productie de markt nog niet en staan ze op de derde plaats. Ze moeten het Britse Durex en de Amerikaanse Trojan nog voor zich laten gaan.

"Hoe dunner, hoe meer gebruikt"

Sagami besliste dan om een exemplaar van 0,01 millimeter dikte te ontwerpen om zo de verkoop te doen stijgen. Sinds het product vijf jaar geleden op de markt verschenen is, is de verkoop opnieuw opgelopen. Dat komt mede door de dikte van het exemplaar. "Hoe dunner de condooms worden, hoe meer ze door mannen gebruikt worden", zegt marketingmanager Tomonori Hayashi van Okamoto.

Nieuwe fabriek bouwen om aan vraag te voldoen

Op de Olympische Winterspelen in Pyeongchang werden zo'n 110.000 gratis condooms uitgedeeld. Ook de organisatoren van de Tokyo Games in 2020 gaan die traditie aanhouden.

Onder meer omdat het een droom is van Sagami om z'n producten te kunnen verdelen onder de olympische atleten. Toen het bedrijf hoorde dat de Spelen naar Tokio kwamen, zijn ze meteen in actie geschoten om het condoom van 0,01 millimeter zo snel mogelijk op de markt te brengen. De verwachtingen over hun ultradunne uitvinding zijn groot en daarom beslisten ze onder meer om een extra fabriek te bouwen in Maleisië.

Lees meer