Verdwijnt bekende Indonesische tuktuk door diensten zoals Uber?

Ook in Indonesië begint het personenvervoer de druk van de deeleconomie te voelen. Applicaties voor autodelen - zij het vaak met motorfietsen - zoals Grab of Go-Jek duwen de tuktuk, die decennia het Indonesische straatbeeld hebben beheerst, steeds verder uit de markt. Sommige tuktukbestuurders zouden tussen de 70 procent en 80 procent van hun klanten hebben verloren sinds de opkomst van de applicaties.

Drie jaar geleden waren in Indonesië ongeveer 14.000 zogenaamde bajaj-taxi’s actief. Dat aantal is de laatste jaren geëxplodeerd door de opkomt van deelapplicaties. Go-Jek heeft in Indonesië ongeveer 900.000 bestuurders met bajaj-taxi's en ruim 15 miljoen actieve gebruikers per week.

Jaaromzet van 5 miljard dollar

De waarde van de markt voor autodelen is in Zuidoost-Azië de voorbije twee jaar verdubbeld tot ongeveer 5 miljard dollar. Verwacht wordt dat de sector tegen het midden van het volgende decennium een jaaromzet van 20 miljard dollar zal kunnen realiseren. Indonesië zou ongeveer 40 procent van Zuidoost-Aziatische markt vertegenwoordigen.

Go-Jek heeft inmiddels investeringen aangetrokken van het Amerikaanse internetbedrijf Google en het Singaporese fonds Temasek. De waarde van de applicatie wordt geraamd op 5 miljard dollar en zou ook de steun genieten van het Chinese concern Tencent.

Steeds minder tuktuks

Uber is eveneens op de markt actief, maar kent er slechts een bescheiden aanwezigheid. Het bedrijf zou er werken aan een fusie met Grab.

De verschillende services vechten een harde strijd uit om marktleider op de Zuidoost-Aziatische markt te worden. Daardoor dreigen de driewieler bajaj-taxi’s nog meer onder druk te komen. Onder meer Go-Jek zou een beursintroductie overwegen, waardoor zijn vloot deelauto’s nog gevoelig zou worden uitgebreid en er voor de tuktuk nog minder ruimte zou overblijven.

Weinig wagens, goedkoop alternatief

Klanten van de online platformen wijzen op de voordelen die door de nieuwe diensten worden geboden. Daarbij wordt vooral het transparante vervoerstarief benadrukt. Er hoeft immers niet langer met de individuele chauffeur over een prijs onderhandeld te worden.

Indonesië, dat ongeveer 260 miljoen inwoners heeft, telt relatief weinig wagens. Bovendien verkiezen autobezitters vaak hun auto thuis te laten, omdat ze bij de online platformen een motorfietser kunnen vinden die hen aan een goedkope prijs veel sneller door het drukke verkeer van Jakarta kan helpen.

“Deze services vormen een zware bedreiging voor de bajaj", wordt er opgemerkt. Bovendien wordt aangevoerd dat de toekomst van de bajaj nog verder wordt bedreigd door de inspanningen van de overheid om opnieuw fietstaxi’s te promoten om de verkeersdrukte aan te pakken. De bajaj zijn ook niet toegelaten op de grote verkeersassen en een aantal drukke straten.

Lees meer