Kijken we volgend jaar al naar ‘Apple Original’ tv-series?

Het is al langer geweten dat Apple plannen heeft om naar Hollywood te gaan met eigen tv-series. Volgens New York Times kunnen we volgend jaar in maart al kijken naar een 'Apple Original' tv-series.

Apple gaat vanaf volgend jaar de strijd aan met Netflix door ook eigen tv-series te maken. Voorlopig werkt er een team van 40 mensen voor Apple Worldwide Video, waar eigen content gemaakt wordt. Apple plant om dat tussen maart en de zomer van 2019 verder uit te bouwen met eigen dramaseries, tv-programma’s voor kinderen en extra programmaties voor Europa en Latijns-Amerika.

Apple vs Netflix

Apple gaat zich vooral focussen op het maken van series die je gewoon moet bingewatchen. Terwijl Netflix veel verschillende content heeft. 8 miljard dollar, dat is het bedrag dat Netflix dit jaar zal uitgeven aan de productie van eigen series en films. In augustus vorig jaar meldde The Wall Street Journal dat Apple van plan is om 1 miljard dollar uit te geven aan eigen content, een bedrag dat groter is dan dat van Facebook en YouTube de voorbije maanden.

Er is nog niks bekend over hoe de nieuwe streamingdienst van Apple zal werken. Het meest waarschijnlijk is een abonnementenservice zoals Netflix en dat de Apple Originals ook kunnen bekeken worden via een app of misschien zelfs Apple TV, die nu ook al toegang geeft tot content van onder andere HBO.

12 projecten

Voorlopig zijn er deals gesloten voor twaalf projecten en er zijn al enkele namen bekend gemaakt waarmee ze zullen samenwerken. Zo zullen ze samen met Steven Spielberg een herwerking maken van zijn serie Amazing Stories uit de jaren ’80. Maar ook een dramaserie met de regisseur van La La Land en een futuristisch drama gemaakt door de regisseur van The Hunger Games. Jennifer Aniston en Reese Witherspoon zullen meespelen in een van de projecten van Apple. Negen van de tot nu toe twaalf gekende projecten zullen geen traditionele pilootaflevering hebben.

Ondanks het feit dat Apple ambitieuze plannen heeft, heeft het in het verleden al moeilijkheden gehad om hun eigen content succesvol te maken. Zo werden de realityshow Planet of the Apps en hun versie van Carpool Karaoke niet goed ontvangen door het publiek.

Lees meer