Zullen de bewoners van dit land over enkele jaren meeste wijn ter wereld drinken?

Op dit ogenblik kent Groot-Brittannië na de Verenigde Staten nog steeds de grootste wijnconsumptie van de wereld. Maar het land zal die positie niet lang meer kunnen vasthouden. Dat blijkt uit een rapport van het bureau International Wine and Spirit Research en Vinexpo, organisator van wijnbeurzen. Over drie jaar zal volgens de studie China met een omzet van 23 miljard dollar immers de tweede plaats in de wereldwijde consumptie opeisen. Drijvende kracht achter die trend zijn de Chinese millennials.

De verkoop van wijnen op de Chinese markt zal volgens onderzoek de volgende periode een jaarlijks groeitempo van meer dan 30 procent laten optekenen. Die trend zal voornamelijk komen door de veranderende voorkeuren bij de jonge Chinese consumenten.

Alcoholgehalte

Li Demei, wijnexpert bij de Beijing University of Agriculture, laat weten dat in ontwikkelde landen een duidelijk patroon herkend kan worden, namelijk dat een verbeterende economie ervoor zorgt dat de populariteit van dranken met lager alcoholgehalte toenemen. "Wanneer men sterke dranken consumeert, neemt het risico op dronkenschap en dus ongepast gedrag snel toe. Daarom worden dranken met een zacht karakter en een lager volume alcohol als een meer verstandige keuze gezien."

Ook Guillaume Deglise, chief executive van Vinexpo, erkent het toenemend succes van de wijnsector in de Chinese maatschappij. "Chinese millenials laten zich steeds meer zien op de arbeidsmarkt en daardoor stijgt de wijnverkoop."

De Chinese millenials zijn niet meer van het type drankfeestje waar iedereen elkaar aanmoedigde om nog meer te drinken en zo extreem dronken te worden. "De millenials hebben net de neiging om hun gevoelens en fysieke conditie op de eerste plaats te zetten en die drankfeestjes passen niet meer in dat plaatje."

Elegant

Vooral de Chinese vrouwen tonen een grote voorkeur voor wijnen volgens Deglise. Dat komt omdat het consumeren van wijn als eleganter wordt gezien dan het consumeren van bier bijvoorbeeld.

Toch blijft baijiu, een traditionele Chinese likeur, de markt nog domineren. Dat drankje mag nog altijd op een aandeel tussen de 60 en de 70 procent rekenen. De waarde ervan wordt op zo'n 900 miljard yuan geraamd, omgerekend zo'n 142 miljard dollar.

Lees meer