Elke Spotify-gebruiker is 161 dollar waard: beursgang meteen voltreffer voor de Zweden

SPOT scoort op de beurs van New York: dat zijn de vier letters waaronder Spotify noteert op de NYSE. Het streamingbedrijf opende aan meer dan 165 dollar per aandeel, en sloot uiteindelijk af aan 149 dollar. Een groot succes, dat meteen een erg hoge waarde plakt op elke gebruiker. 

Spotify levert het bewijs dat innovatie werkt, de beursgang toont vooral aan dat de markt erin gelooft. Want een dagje handel in aandelen Spotify plakte een prijs van bijna 150 dollar op het aandeel, en waardeerde zo het hele bedrijf op een slordige 27,4 miljard dollar. Dat was veel meer nog dan de verwachtingen, die rond de 130 dollar per aandeel lagen.

Een kleine rekensom leert dus ook welke waarde er geplakt wordt op elke Spotify-gebruiker. Vandaag is de streamingdienst absolute marktleider: ze hebben 170 miljoen gebruikers. Dat bekent dus ook dat elke gebruiker een waarde van net iets meer dan 160 dollar krijgt. En dat zijn alle gebruikers, niet enkel diegenen die een betalend abonnement hebben. Want dat zijn er nog er maar 81 miljoen. Als je enkel op hen een 'waarde' zou plakken, kom je uit op 337 dollar per gebruiker uit.

Maar die redenering houdt natuurlijk niet helemaal steek: de prijs van Spotify draait vooral rond verwachtingen. Wat is het waard om marktleider te zijn, om misschien wel dé sleutel in handen te hebben voor de toekomst van de muziekindustrie: massaal mensen (een beetje) laten betalen om alle vormen en soorten van muziek legaal en handig te kunnen beluisteren.

Nog geen euro winst

Als marktleider heeft Spotify voorlopig vooral gigantisch veel geld uitgegeven om een zo goed mogelijke service te geven. En die investeringen zijn niet min: vorig jaar haalde Spotify wel meer dan 4 miljard inkomsten, maar ze gaven nog veel meer uit, want ze leden nog eens 1,24 miljard euro verlies. In de twaalf jaar die ze bestaan is er nog nooit een euro verdiend overigens. Niet ongebruikelijk voor dit soort bedrijven: ook Facebook leed bijvoorbeeld eerst zware verliezen, voor het begon geld te scheppen. En Uber heeft ook nog nooit een dollar winst gemaakt.

Die cijfers zetten de zaak wel meteen op scherp. Het doet denken aan de beursgang van SNAP, het bedrijf achter Snapchat. Dat was ook een verpletterend succes. Maar toen de groei van Snapchat stokte, en de gebruikers niet meer massaal kozen voor de app, stortte de beurskoers ook helemaal in. Dat zet vandaag veel meer druk op het bedrijf. Spofity heeft dus vandaag reden om even euforisch te zijn: heel veel mensen geloven in hun model en hun cijfers. Maar als het niet lukt, is die beurskoers ook meteen het mes op de keel.

Die koers kwam overigens niet zo makkelijk tot stand. Het duurde meer dan drie uur voor er eindelijk een prijs op SPOT kon geplakt worden, want kopers en verkopers moesten elkaar vinden. De Zweden hadden immers geen nieuwe aandelen aangeboden, maar lieten gewoon meteen vraag en aanbod spelen op bestaande aandelen van het bedrijf.

Lees meer