H&M steeds meer in de problemen: zit met enorme berg onverkochte kleding (die ze dan maar opstoken)

De Zweedse groep H&M werd in de modesector als een trendsetter beschouwd. Maar aan die periode lijkt een einde te zijn gekomen. H&M zit op een berg onverkochte kledij en accessoires van 35 miljard Zweedse kronen (3,5 miljard euro). In het Zweedse Vasteras, de stad waar ooit de eerste H&M werd geopend, staat zelfs een energiecentrale waar ze onverkoopbare kledingstukken verbranden om elektriciteit op te wekken. 

In een sector waarin marktleider Zara zijn heerschappij uitbouwde op het concept van de 'fast fashion' begint de kledingberg stilaan een waar probleem te vormen.

Fast fashion betekent de capaciteit om zich aan de eisen van zijn klanten aan te passen in 'real time' en voorraden tot een absoluut minimum te beperken. Bij Zara hebben ze exact 14 dagen nodig om sommige items van de ontwerptafels in de winkel te doen belanden. Zara-winkels waar ook ter wereld worden wekelijks van twee leveringen voorzien.

In de problemen

Vorig jaar werd bij H&M voor het eerst in twee decennia een daling van de verkopen vastgesteld. Er komt ook steeds minder volk naar de 4.700 winkels van H&M: klanten geven steeds vaker de voorkeur aan online shoppen. De berg aan onverkochte kledij nam vorig jaar nog eens met 7 procent toenam en is ondertussen 35 miljard Zweedse kronen (3,5 miljard euro) waard.

In het Zweedse Vasteras staat zelfs een energiecentrale die voornamelijk onverkoopbare kledij van de kledingketen verbrandt. Volgens Karl-Johan Persson, de CEO van H&M, is er weinig aan de hand en moeten de voorraden worden opgebouwd om straks nog eens 220 nieuwe winkels te kunnen openen. Maar analisten hebben het over "gebrekkig voorraadmanagement en onverkoopbare collecties die klanten naar andere ketens dwingen".

In de drie maanden tot februari daalde de winst met 62%, terwijl het aandeel H&M op zijn laagste niveau noteert sinds 2005.

Wrak in slowmotion

H&M is na het Spaanse concern Inditex weliswaar nog steeds de grootste modeketen van de wereld, maar de achterstand van de Zweedse groep wordt steeds groter. Met zijn huidige werkmethode en grote voorraden kan H&M bijzonder moeilijk op nieuwe trends inspelen. Bovendien ondervindt H&M online steeds meer concurrentie van de activiteiten van Zalando. En een zakelijk model met seizoenscollecties spreekt het publiek nog amper aan.

Ook analisten hebben nog weinig vertrouwen in de toekomst van het bedrijf. Rahul Sharma van Neev Capital noemt H&M in de New York Times "een wrak in slow-motion", terwijl collega's bij de Zwitserse bank UBS het management van het bedrijf "een gebrek aan visie verwijten". Verder lijkt niemand in Zweden een idee te hebben waarom de klanten wegblijven en hoe die te recupereren, aldus nog UBS.

Lees meer