Over ons shopgedrag: millennials zijn de grootse verspillers van kleding

Tweedehandskledijwebsite ThredUp deelde onlangs hun Resale Report 2018 en daar kunnen we enkele verrassende zaken uit besluiten. Onder andere dat de millennials het meeste kledij verspillen en dat bijna de helft van alle onze aankopen impulsief zijn.

ThredUp is een resale website. Ze voorzien niet alleen tweedehandskledij die de online shoppers kunnen kopen, maar ze willen ook hun shoppers dingen leren over verspilling en niet-duurzame aankopen. Vooral dat laatste is een probleem geworden in de modesector. Eerder deze week deelden ze hun Resale Report waarin ze dieper ingaan op ons uitgeefpatronen.

In de intro leggen ze uit dat 1 op 3 vrouwen vorig jaar tweedehands heeft geshopt. “Consumenten shoppen slimmer en denken steeds meer om eerst tweedehands te shoppen. 70 % van de nieuwe klanten bij ThredUp shopten voor het eerste tweedehands,” gaat CEO James Reinhart verder in de intro.

Kleerkast van de toekomst

Volgens hen is het niet alleen de tweedehands kledij die onze manier van shoppen doet veranderen. “De kleerkast van toekomst zal er heel anders uitzien dan de kleerkast die we vandaag kennen,” gaan ze verder. “Nieuwe kledingervaring en nieuwe merken komen in een recordtempo tevoorschijn om de oude te vervangen,” voegt de CEO er nog aan toe.

We willen allemaal die ene handtas of dat ene kleedje van dat welbekende merk, maar de kans is groot dat het buiten je budget valt. ThredUp geeft zijn klanten de kans om die dingen toch te kopen, maar dan wel tweedehands en dus aan een lagere prijs. Volgens Reinhart is het een manier om te realiseren hoe hard onze voorkeuren en ons shopgedrag aan het veranderen is.

© ThredUp

Millennials

Nu we online kunnen shoppen en dingen kunnen bestellen en die dan ook nog eens terugsturen als die niet passen, zorgt dat ervoor dat we meer impulsieve aankopen doen. Al die vernieuwing is leuk en goed voor nieuwe bedrijven, maar die vernieuwing kan ook negatief zijn.

Vooral de generatie van de millennials doet veel impulsieve aankopen en dat zorgt voor veel verspilling. We kopen dingen en die passen niet en je wil die terugsturen, maar je moet bijbetalen en dat wil je niet, dus dan hou je het maar. Volgens het rapport van ThredUp is maar liefst 49 procent van de aankopen van millennials impulsief.

© ThredUp

Lifestyle en mainstream

Volgens ThredUp is tweedehandsverkoop nu een keuze die de shopper kan maken. Als koper heb je dus de keuze tussen het gewone shoppen en een kans geven aan nieuwe en innovatieve businessmodellen. Tweedehands kopen is iets dat je volgens hun rapport al snel gewoon wordt. "Tweedehands kopen is ondertussen mainstream geworden en het wordt een levensstijl," voegt de CEO er nog aan toe.

ThredUp

Lees meer