Dit is hoelang de Vlaming gemiddeld naar televisie kijkt

De Vlaming keek vorig jaar minder naar televisie. Uit studies die CIM, het Centrum voor Informatie over de Media, bekendmaakte bleek dat de Vlaming vorig jaar gemiddeld 170 minuten per dag naar televisie kijkt. Dat is 3 minuten minder dan het jaar voorheen. Maar vooral het live kijken neemt af in Vlaanderen. 

170 minuten, oftewel 2 uur en 50 minuten, dat is hoelang de Vlaming gemiddeld achter zijn of haar televisiescherm te vinden is. Dat blijkt uit cijfers van het CIM, Centrum voor Informatie over de Media, die gisteren in het rapport van Eurodata TV voorgesteld werden op de televisiebeurs in Cannes.

Internationaal

Vlaanderen zit met z'n 2 uur en 50 minuten net onder het wereldwijd gemiddelde van 2 uur en 56 minuten. Maar er zijn wel grote verschillen op te merken tussen de verschillende landen.

Zo kijkt de Amerikaan, en dat mag natuurlijk niet als een verrassing komen, het meeste naar televisie. De gemiddelde inwoner van de Verenigde Staten is zo meer dan 4 uur per dag achter z'n televisiescherm te vinden. In China kijkt men het minste, daar ligt het gemiddelde op 2 uur en 12 minuten.

Hoe ouder, hoe meer tv

Hoe ouder we zijn, hoe meer televisie we kijken. Zo kijkt de gemiddelde 65-plusser maar liefst 4 uur en 50 minuten per dag. 12- tot 17-jarigen daarentegen zijn amper 1 uur en 17 minuten voor de beeldbuis te vinden. 18- tot 24-jarigen kijken gemiddeld 1 uur en 20 minuten per dag tv.

Uit de cijfers blijkt verder dat er grote verschillen zijn binnen België. Zo wordt er meer televisie gekeken in Wallonië, waar het gemiddelde op 194 minuten ligt, goed voor 3 uur en 14 minuten. De 65-plussers daar kijken gemiddeld zelfs meer dan 5 uur per dag naar televisie.

Meer uitgesteld kijken

Wat opvalt uit de cijfers van het CIM is dat Vlamingen gemiddeld meer uitgesteld kijken dan mensen in Franstalig België. Zo kijkt de Vlaming dagelijks gemiddeld 28 minuten uitgesteld, in Wallonië ligt dit cijfer op 25 minuten.

Verder is het ook opmerkelijk dat de aanwezigheid van online-content niet zorgt voor een aanzienlijke daling in de tijd die wereldwijd gespendeerd wordt aan televisiekijken. Al vermoeden wij dat de impact van streamingdiensten, zoals Netflix en Hulu, de komende jaren wel merkbaar zal worden.

Lees meer