"Make Your Own Choice": het platform dat je bewust wil laten stemmen

Binnen zes maanden zijn het al gemeenteraadsverkiezingen. De afkeer voor alles wat te maken heeft met de politiek is groot bij de Belgen. Vooral jongeren zien stemmen als een verplichting. 'Make Your Own Choice' is één van de initiatieven die jongeren bewust wil doen stemmen.

Zondag 14 oktober 2018. Op die dag zullen duizenden jonge mensen voor de eerste keer hun stem uitbrengen. De meesten weten in feite nog niet wat ze gaan doen. Gaan ze zonder nadenken de mening van hun ouders volgen? Of gaan ze net de rebel uithangen en kiezen voor een totaal andere politieke kleur?

Het gebrek aan politieke interesse bij jongeren is niets nieuws. De afgelopen jaren is de situatie zelfs verergerd. Zaken als Publifin, Samusocial, Siamu en Gial dragen daartoe bij, maar ook de complexiteit van onze instellingen is een factor. Slechts weinig jongeren kunnen de verschillende machtsniveaus benoemen of kunnen een lijst maken van het aantal regeringen in ons land.

Ondanks de stemplicht, neemt de desinteresse toe. Of het nu door onverschilligheid, ontrouw of afschuw is, de breuk bestaat. Sommigen beweren zelfs dat onze representatieve democratie in een crisis verkeert. Desondanks zijn er burgerinitiatieven. Zo ook dit platform dat door en voor jongeren is opgezet.

Een vergelijkend hulpmiddel

Het is het soort initiatief dat je vertrouwen geeft in de jeugd. Dat vindt Cédric Hénet, advocaat en assistent aan de Franstalige universiteit UCL. Met de hulp van zijn vrouw, Maude Lebon, creëerde hij het initiatief Make Your Own Choice.

Cédric zegt: "Het is vreemd dat we niet over de nodige informatie beschikken om het werk van onze vertegenwoordigers te waarderen. De eerste stap daarbij is om onze volksvertegenwoordigers te kiezen op basis van een concreet programma. Het is dan op basis van dat programma dat we de realisatie kunnen appreciëren."

Momenteel werken er bij MYOC tien mensen op vrijwillige basis. Ze zijn allemaal net klaar met hun studie of zijn deze aan het afronden. Iedereen weet dat de deadline voor het project nadert. Alles moet immers klaar zijn voor de gemeenteraadsverkiezingen in oktober.

Make Your Own Choice is een website. Het stelt burgers in staat om het programma van de ene kandidaat te vergelijken met dat van een andere kandidaat. De vraag blijft: hoe willen ze dat concreet aanpakken? De tien vrijwilligers hebben zichzelf een ambitieus doel vooropgesteld: ze willen zoveel kandidaten overtuigen om zich op het platform te registeren. Op die manier hoeft de burger, na zich te hebben aangemeld, enkel zijn of haar postcode in te voeren om de verschillende lijsten van de gemeente te ontdekken en vergelijken. Elke kandidaat zal vijf concrete maatregelen moeten opstellen. De burger zal niet alleen de kandidaten met elkaar kunnen vergelijken, maar ook de partijprogramma's. Indien hij of zij geen idee heeft waar te beginnen, kan er ook worden gezocht op basis van thema's zoals economie, ecologie en mobiliteit.

Een enorme uitdaging

Het is een enorme uitdaging want in 2012 waren er niet minder dan 60.000 kandidaten voor de gemeenteraadsverkiezingen. Dat zijn veel mensen. Vooral omdat Cédric en zijn team ook leuke tools willen lanceren, zoals korte presentatievideo's. "In eerste instantie rekenen we op 15 procent van de kandidaten. Als we het cijfer uit 2012 nemen, dan zijn dat nog steeds 9.000 mensen."

9.000 kandidaten om te zoeken en om te overtuigen. De communicatiedienst kost elke kandidaat een bedrag van 7,50 euro: "We wilden zorgen dat het project een zekere levensvatbaarheid had. Als we op lange termijn Make Your Own Choice willen uitbouwen, hadden we niet zoveel keuze. Het doel is om het geld opnieuw in het project te investeren."

Het platform biedt ook ruimte voor interactie. Elk lid kan inhoud leuk vinden en delen. Het is zelfs mogelijk om voorstellen voor je gemeente in te dienen. Kortom, een leuke, moderne, vergelijkende en informatieve tool: elke pagina van elke kandidaat verwijst naar een korte biografie en naar de verschillende sociale netwerken.

23 april

Het doel is om de site uiterlijk op 23 april operationeel te maken. In september zou een maximum aan kandidaten zich moeten hebben geregistreerd: "Je hoeft de burger immers niet eerder lastig te vallen. We werken achter de schermen om alles een maand voor de verkiezingen klaar te hebben." Toch blijven er valkuilen. Deze werden aangehaald tijdens de algemene vergadering van het burgerinitiatief dat oorspronkelijk gefinancierd werd door crowdfunding: moderatie, pluralisme, micropartijen, meerdere lijsten ...

Maar Cédric en zijn team zijn gemotiveerder dan ooit. Ze willen jonge mensen bewust hun stem doen uitbrengen. Volgens hen is er een gebrek aan informatie over onderwerpen. "Als je goed geïnformeerd wil zijn, dan moet je alle folders in België verzamelen." Het is alleszins een feit dat er geen volledige documentatie bestaat waarin je een globaal beeld krijgt van jouw gemeente. "We zijn ver van hoe het er in Zwitserland aan toe gaat. Daar biedt men flyers aan die lijsten met elkaar vergelijken."

Daarnaast is er een tekort aan stimulans. Het gebrek aan burgerschapslessen blijft een probleem in het secundair onderwijs. Een cursus die eenvoudigweg kan verklaren hoe een verkiezing werkt of bijvoorbeeld het belang van de stem laat zien, zou een stap in de juiste richting zijn.

Kortom, er zijn nog heel wat uitdagingen voor een kwestie die zo belangrijk is. In elk geval wensen wij veel succes aan dit burgerinitiatief, in de hoop dat politici zullen meewerken. Het is immers ook in hun belang.

Lees meer