Ondergaat Spotify binnenkort facelift? Ingrijpende update van gratis versie in de maak

Bij Spotify zijn ze een nieuwe versie van hun gratis streamingdienst aan het ontwikkelen. Het gaat om de eerste grote verandering sinds het bedrijf Spotify Technology SA naar de beurs van New York getrokken is.

Spotify werkt eraan om zijn streamingdienst gebruiksvriendelijker te maken, vooral voor gebruikers met smartphones. Dat meldt persbureau Bloomberg op basis van anonieme, betrouwbare bronnen. Er wordt binnenkort een officiële mededeling verwacht.

Spotify heeft op 24 april een aantal vooraanstaande mediakanalen uitgenodigd voor een mededeling. Volgens sommigen zal de streamingdienst een eigen speaker uit de doeken doen. Zowel YouTube als Amazon verkopen tegenwoordig al speakers.

90 procent van inkomen uit betalende accounts

Spotify moet erin slagen om een groot aantal nieuwe luisteraars te strikken om zijn nieuwe investeerders tevreden te stellen, die hun geld in het bedrijf staken met een groei van gebruikers in het achterhoofd.

De gratis streamingdienst, waar advertenties op komen, kan klanten lokken die uiteindelijk de betaalde versie van Spotify zouden kunnen gebruiken. Maar minder dan de helft van de Spotify-gebruikers betaalt effectief voor de dienst. Toch waren die betaalde profielen in 2017 goed voor ongeveer 90 procent van het bedrijfsinkomen van 4,09 miljard euro.

Tot nu werkte dat businessmodel goed. Eind 2017 had Spotify zo'n 157 miljoen gebruikers. Amper 71 miljoen van hen betaalde voor de dienst. Dat is nog steeds meer dan bij eender welke muziek- of streamingdienst ter wereld.

200 miljoen gebruikers tegen eind 2018

Met de geüpdatete versie die binnenkort uitkomt, zullen gratis luisteraars op hun smartphones sneller toegang kunnen hebben tot afspeellijsten en zullen ze meer controle hebben over de tracks die bovenaan hun afspeellijsten staan. Dat lijkt dus erg op de betalende desktopversie van 9,99 euro per maand.

Bij de streamingdienst hopen ze tegen eind 2018 aan 200 miljoen gebruikers te zitten en maar liefst 96 miljoen betalende users.

Offensieven van traditionele muziekindustrie

Heel wat artiesten hebben Spotify al publiekelijk bekritiseerd omdat hun muziek via het medium gratis beluisterd kan worden. Ook hebben verschillende hooggeplaatste platenlabels aan de streamingdienst gevraagd om het aanbod aan tracks te beperken voor niet-betalende gebruikers.

Onlangs kwam het tot een kleine overwinning voor de platenfirma’s, die erin slaagden om Spotify te overtuigen nieuw materiaal met enige tijd in te houden vlak na de release voor gratis gebruikers.

Voor de rest is Spotify nooit ingegaan op soortgelijke voorstellen uit de traditionele muziekindustrie. Het bedrijf wees er steeds op dat het moet concurreren met YouTube, de grootste videosite allertijden.

Lees meer