Huur je binnenkort via Uber ook elektrische fietsen?

Uber gaat ook inzetten op het huren van elektrische deelfietsen. Eerder deze week kocht het alternatieve taxiplatform in de Verenigde Staten het bedrijf Jump Bikes. Een bedrijf dat zich specialiseert in de ontwikkeling van diensten met elektrische deelfietsen. Uber zou 100 miljoen dollar hebben betaald om Jump Bike over te nemen.

De aankoop van Jump Bikes in de Verenigde Staten zou vooral een strategische zet van Uber zijn. Hiermee willen ze zich voorbereiden op de golf van Chinese bedrijven die met (elektrische) deelfietsen wereldwijd het vervoer in de binnensteden proberen te veroveren. Voor Uber is de aankoop van Jump Bikes de eerste die het bedrijf doet sinds Dara Khosrowshahi werd aangesteld tot chief executive, zo'n acht maanden geleden.

Internationale ontwikkeling

De oprichter van Jump Bikes geeft aan dat door de samenwerking met Uber Jump Bikes een snellere internationale groei zou moeten kunnen realiseren. Voorlopig is het fietsdeel bedrijf enkel actief in Noord-Amerika, maar daar zou verandering in moeten komen en ze kijken dan ook naar de Europese markt.

“Voor Uber zouden fietsen een veel grotere bedreiging kunnen worden dan de intrede van andere alternatieve taxidiensten op de markt,” benadrukt de Britse zakenkrant Financial Times. “In San Francisco wordt met een fiets van Jump Bikes een gemiddelde afstand van bijna vier kilometer afgelegd. Dat komt nagenoeg overeen met een gemiddelde verplaatsing met Uber.”

Volgens Ryan Rzepecki, de oprichter van Jump Bikes, beseft Uber dat de fiets op sommige plaatsen de auto zal vervangen. “Het bedrijf weet ook dat het weinig zin heeft om zich tegen die trend te verzetten en dat men er beter aan doet zelf een gedeelte van de markt in te nemen,” zegt Rzepcki verder.

Deelfietsen

Rzepecki werkte eerder als medewerker van het departement van transport in New York City en daar werkte hij al enkel fietsprojecten uit. Zo lanceerde hij acht jaar geleden de onderneming Social Bicyles, die later Jump Bikes zou worden. Ondertussen is Jump Bikes ook actief in Washington en San Francisco.

"De uitbouw en het onderhoud van een deelfietsen-netwerk in een stad is bijzonder duur," zegt Rzepcki. Er moet ook rekening gehouden worden met strenge regulering van de overheid “Stadsbesturen willen immers vermijden dat hun straten overspoeld worden door een wildgroei aan deelfietsen,” aldus de Financial Times.

Met het internationale netwerk en de financiële steun van Uber wil Jump Bikes snel een belangrijke wereldwijd marktaandeel verwerven. De sector kent immers een bijzonder snelle groei. Enkele jaren geleden was het aanbod van deelfietsen bijna uitsluitend in handen van enkele overheidsdiensten en nu wordt er veel geïnvesteerd in de sector.

Lees meer