Duaal leren zit in de lift: dubbel zoveel scholen zullen volgend jaar deelnemen

Vanaf volgend jaar zullen meer dan 180 scholen in het project "Schoolbank op de werkplek" stappen. In totaal zullen leerlingen kunnen kiezen uit 50 richtingen, vooral uit het beroeps- en technisch onderwijs. Toch blijven er vraagtekens over de kwaliteit van de ondersteuning op de werkplek.

Jongeren vanaf 15 jaar kunnen duaal leren. Dat wil zeggen dat ze het grootste deel van hun kennis en vaardigheden op de werkvloer zullen opdoen, maar dat ze toch een secundair diploma krijgen. Op dit moment zijn er 83 scholen die aan het project deelnemen. Dat aantal zal volgend jaar worden opgetrokken tot 187. Dat melden minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V) en minister van Werk Philippe Muyters (N-VA).

Project "Schoolbank op de werkplek"

Het project "Schoolbank op de werkplek" startte in het schooljaar 2016-2017. “Toen namen er 39 scholen, centra voor deeltijds onderwijs en Syntra-lesplaatsen deel in 6 studierichtingen", zegt minister Crevits in een persbericht. "Twee jaar later zitten we al aan meer dan 180 scholen die van duaal leren een succes willen maken. Dit door 50 studierichtingen 446 keer aan te bieden in zowel beroeps- als technische opleidingen." Vooral diploma's in sport, chemie, mechanica-elektriciteit, mode en voeding kunnen worden behaald via het project.

"Het is goed dat zoveel scholen mee instappen in het proefproject want het is belangrijk dat bedrijven, scholen, sectoren, leerkrachten, leerlingen en ook ouders ervan overtuigd zijn dat de duale leerweg evenwaardig is als het volgen van voltijds secundair onderwijs. Pluspunt hierbij is dat een leerling op het einde van de rit hetzelfde diploma behaalt als jongeren uit voltijdse richtingen”, vult minister Crevits aan.

Geen gratis werkkrachten

Voorlopig kan je dus enkel duaal leren via het proefproject. Vanaf september 2019 zal het project over heel Vlaanderen worden uitgerold. Duaal leren zal dan het systeem van deeltijds leren vervangen.

Van de bedrijven zal het systeem meer vragen: zij zullen immers niet alleen instaan voor de praktijkervaring van de leerling, maar zullen hem of haar ook theoretische kennis bijbrengen. De leerlingen worden bovendien tewerkgesteld via een deeltijdse arbeidsovereenkomst en ontvangen aan het einde van de maand een loon.

Kwaliteit van de ondersteuning

Hoewel werkgeversorganisaties zoals Unizo voorstander zijn van het project, blijft het onderwijs met vragen zitten. Dat meldt De Morgen. Omdat leerlingen zoveel tijd zullen doorbrengen op de werkvloer, zijn de mentoren ter plaatse heel belangrijk. Zowel het Katholiek Onderwijs Vlaanderen als het Gemeenschapsonderwijs zeggen dat de slaagkansen van duaal leren volledig afhankelijk zijn van de kwaliteit van de ondersteuning.

Ook Barbare Heyde, pedagogisch directeur van het VTI Kortrijk, herkent die bezorgdheid: "In september zullen we met duaal leren starten in het technisch secundair onderwijs. Leerlingen uit de richting mechanische vormgevingstechnieken zullen zo ook de theorie op de werkvloer leren. Concreet kan dat betekenen dat leerlingen in de bedrijven leren hoe ze constructietekeningen moeten maken of eerst een theoretische opdracht moeten maken voordat ze met een bepaald materiaal aan de slag kunnen. Het gaat echt om een vertaling van schoolopdrachten naar de werkplek. We geloven sterk in dat concept, maar voelen bij onze mensen en bij de bedrijven wat onzekerheid. Zij screenen hun werknemers voor het geven van begeleiding, maar uiteindelijk hebben zij geen lerarenopleiding gevolgd."

Lees meer