Starbucks sluit één dag al z'n Amerikaanse filialen voor een opleiding over racisme

De Amerikaanse koffieketen Starbucks zal binnenkort al z'n filialen in de Verenigde Staten sluiten om hun personeel een opleiding over racisme te geven. De keten nam deze beslissing nadat vorige week twee zwarte mannen onschuldig werden opgepakt in een Starbucks in Philadelphia. 

Starbucks zal z'n Amerikaanse koffiezaken sluiten op 29 mei om z'n personeel een belangrijke les te leren. Het zal namelijk al z'n personeel, waaronder dus ook het algemene bestuur, op een opleiding sturen om zich bij te scholen over vooroordelen omtrent racisme. De keten reageert zo op een racistisch incident dat afgelopen week plaatsvond in de koffiezaak in Philadephia.

Racistisch incident

Afgelopen week werden in Philadelphia in de Verenigde Staten, twee zwarte mannen opgepakt in een koffiezaak van Starbucks. De mannen hadden niets gestolen of probeerden niet zonder te betalen uit de zaak weg te gaan. Nee, de mannen hadden simpelweg niets besteld en dat was volgens het personeel reden genoeg om de politie op te bellen en het duo in de boeien te slaan.

Een van de barista's belde naar het noodnummer 911 en uit de opname van dit telefoontje blijkt nogmaals dat de mannen niets verkeerd gedaan hebben. "Er zitten twee mannen in mijn zaak die weigeren om een aankoop te doen of te vertrekken", klinkt het bij de barista. En inderdaad, de mannen hadden niets gekocht. Ze waren namelijk aan het wachten op hun vriend. Maar voor die vriend in de Starbucks aankwam, waren de twee al opgepakt door de politie. Uiteindelijk werden de twee pas om half 2 's nachts vrijgelaten.

Black lives matter

Dit incident leidde vrijwel onmiddellijk tot beschuldigingen van racisme aan het adres van Starbucks. Want zou de koffiezaak op dezelfde manier gehandeld hebben wanneer het ging over twee blanke mannen?

Verschillende mensen, van alle kleuren, verzamelden bij de Starbucks in Philadelphia om er vreedzaam protest te voeren. De protesteerders hadden pancartes met uitspraken als "Wie zwart is in deze Starbucks wordt gearresteerd" en "Genoeg! Schaam je, Starbucks" en het gevatte: "Too little, too latte".

Reactie Starbucks

Niet lang na de feiten reageerde Starbucks in een statement op Twitter. "We verontschuldigen ons bij de twee personen en onze klanten en zijn teleurgesteld dat het tot een arrestatie heeft geleid", klinkt het bij de koffieketen. "Wij nemen deze zaken serieus en hebben duidelijk werk aan de winkel wanneer het gaat over hoe we met dergelijke incidenten omgaan in onze filialen."

Starbucks maakte in dat eerste statement ook duidelijk dat ze nog verdere stappen zouden ondernemen zodat deze feiten zich niet zouden herhalen. "We evalueren ons beleid en zullen in gesprek gaan met de gemeenschap en het politiedepartement om te verzekeren dat dit soort situaties nooit meer zullen voorvallen in eender welke van onze winkels."

Iedereen op opleiding

En de koffieketen hield woord. Want gisteren maakte het, ook via Twitter, bekend dat ze op 29 mei al hun filialen in de Verenigde Staten zullen sluiten om al hun personeel een opleiding te geven over racisme en vooral de vooroordelen die hiermee samenhangen. "We moeten bekijken wie we zijn als bedrijf. We zijn beschaamd en erkennen dat racisme een probleem is dat we moeten aanpakken", klinkt het bij Starbucks.

Praktisch zullen meer dan 8.000 zaken van Starbucks op 29 mei hun deuren sluiten. De bijna 175.000 werknemers van al die filialen zullen die dag dus een opleiding volgen over de omgang met racisme en vooroordelen omtrent racisme.

Videoboodschap

In een videoboodschap laat Kevin Johnson, de CEO van Starbucks, ook weten dat hij samen heeft gezeten met de mannen die afgelopen week ten onrechte in de boeien werden geslagen in de Starbucks van Philadelphia. "Ik heb me persoonlijk verontschuldigd bij deze mannen. Zij verdienden dit niet." Het gesprek was volgens Johnson enorm leerrijk. "Ze vertelden me hoe zij de situatie ervaren hadden en we hadden een emotioneel en constructief gesprek."

Verder is Starbucks met verschillende partijen in dialoog gegaan om te bekijken hoe ze deze problematiek moeten aanpakken. De eerste stap, zo vertelt de CEO, is de verplichte opleiding voor alle werknemers. "Het is de eerste stap, maar het is een belangrijke. Het is een belangrijke stap die onze missie en kernwaarden reflecteert. We willen een ander soort bedrijf zijn dat z'n omvang voor iets goeds wil gebruiken, een bedrijf dat gelooft dat winstbejag niet in conflict staat met sociaal welzijn. En we doen dit met een onderwerp dat alle Amerikanen aangaat en dit is onze eerste stap."

Lees meer