Netflix overweegt bioscoopzalen te kopen om toch kans te maken op een Oscar

Netflix heeft een manier gevonden om toch kans te maken op een Oscar. De streamingdienst wil namelijk bioscoopzalen kopen om zo de regels van de Academy te omzeilen. De Academy stelt namelijk dat films die kans willen maken op een Oscar minstens één week vertoond moeten worden in minstens één bioscoopzaal in New York en Los Angeles. 

De Amerikaanse streamingdienst Netflix heeft geen al te goede relatie met filmfestivals. Eerder dit jaar trok het zich nog terug uit het filmfestival van Cannes omdat het Franse festival nieuwe regels had opgelegd voor films. Zo konden films die niet in de Franse zalen vertoond werden geen kans meer maken op een Gouden Palm. Nu overweegt de streamingdienst drastische stappen te ondernemen om hun films dan toch aan een Oscar te helpen.

Relletje met Cannes

Net als bij het filmfestival van Cannes komt Netflix in de problemen. De meeste films van de streamingdienst maken door de strenge regels van de filmfestivals namelijk geen kans op een beeldje. Om in Cannes kans te maken op een Gouden Palm moest een film gereleased zijn in Frankrijk. Aangezien films van Netflix in de meeste gevallen enkel online verspreid worden, werden hun films op slag uitgesloten van de competitie.

Hierdoor besliste Netflix om geen enkele van hun films in te sturen voor het filmfestival van Cannes. "Wij willen een gelijke behandeling voor onze films en willen dat onze films op gelijke voet gezet worden met alle andere inzendingen", verdedigde Ted Sandaros, CEO van Netflix die beslissing in Variety. "Als we hier nu op in zouden gaan dan zouden we toelaten dat onze films en filmmakers oneerbiedig behandeld zouden worden."

Oscars

Nu valt Netflix om diezelfde reden ook buiten de prijzen bij de Oscars. De Academy stelt namelijk dat films die in aanmerking komen voor een felbegeerd beeldje voor minstens één week in minstens één cinemazaal in New York en Los Angeles vertoond moet worden.

Omdat films van Netflix meteen online verschijnen, zien bioscopen het niet zitten om de films te vertonen. Want aangezien ondertussen meer dan één op de drie Amerikanen een abonnement op Netflix heeft, scoren deze films niet in de zalen. Maar daar denkt Netflix nu een oplossing voor te hebben gevonden.

Bioscoopzalen kopen

De streamingdienst overweegt om bioscoopzalen aan te kopen, waar ze dan hun eigen films gedurende een week kunnen vertonen. Op deze manier maken die films dan wél kans op een Oscar.

Door hun films ook in zalen te brengen hoopt Netflix ook betere makers binnen te halen. Zo schuiven filmmakers zoals Steven Spielberg niet onder stoelen of banken dat ze de kwaliteit van Netflix-films minderwaardig vinden aan die van films die wel in de zalen komen. Door hun eigen films naar de zalen te brengen, wil de streamingdienst dus de sympathie van die grotere namen winnen om ze dan mogelijk te kunnen strikken voor volgende films.

Netflix wil dit jaar 8 miljard pompen in eigen content, waaronder ook heel wat nieuwe films. Door ze in hun eigen zalen te brengen, kunnen ze met één van die films dus mogelijk een Oscar in de wacht slepen.

Lees meer