Wel degelijk noodinspecties aan motoren honderden Boeings

De Europese en Amerikaanse luchtvaartautoriteiten hebben noodinspecties aangekondigd van de straalmotoren van het type dat dinsdag ontplofte bij een vlucht van Southwest Airlines. Het gaat om oudere motoren van het type CFM56-7B. Daarvan zijn er duizenden in gebruik, maar er zijn er 700 die specifiek voor het probleem in aanmerking komen.

Het vliegtuig van Soutwest Airlines, dat van New York onderweg was naar Dallas, was net vertrokken toen passagiers een luide knal hoorden. De ontploffing van een van de motoren zorgde ervoor dat een ruit van het vliegtuig brak, waardoor een vrouw bijna naar buiten gezogen werd.

Medepassagiers konden haar weer naar binnen trekken, maar het slachtoffer overleed later alsnog. Zeven andere passagiers raakten gewond, maar hoefden niet naar het ziekenhuis vervoerd te worden. In totaal waren er 144 mensen aan boord.

Het vliegtuig, een zeventien jaar oude Boeing 737-700, kon twintig minuten later veilig landen in Philadelphia. Frankrijk liet gisteren weten een team van onderzoekers naar de VS te sturen, omdat de motor is ontworpen door een gezamelijke onderneming van de landen.

20 dagen

In augustus 2016 maakte een Southwest-vlucht een veilige noodlanding in Pensacola, Florida, nadat een ventilatorblad van hetzelfde type motor was losgekomen en een gat in de linkervleugel maakte.

De Amerikaanse FAA en de Europese EASA hebben luchtvaartmaatschappijen twintig dagen de tijd gegeven om de turbinebladen van de honderden motoren te controleren.

Lees meer