Eindelijk: De Lijn gaat info over rijtijden beter aankondigen

Reizigers die De Lijn gebruiken zouden hun haar ervan kunnen uittrekken: niet weten wanneer hun bus er nu eindelijk gaat zijn. Dit probleem is gekend bij de vervoersmaatschappij en zal in de toekomst beter aangepakt worden. 

De Lijn wil zijn reizigers gelukkig stemmen en besloot de frustraties aan te pakken. Ze zetten een eigen GPS-systeem op poten, dat nauwkeuriger aangeeft wanneer de bus of tram er zal zijn. Ze hadden al eerder een ingenieur in dienst, maar dat bleek te lang te duren.

3G- en 4G-netwerken

"Tot nog toe werd de locatie van een tram of bus doorgegeven om de halve minuut tot wel vier minuten. Dat gebeurde ook via een analoge radioverbinding, waardoor het dispatchsysteem hinder ondervond", meldde de topman van De Lijn, Roger Kesteloot, tijdens de voorstelling van het nieuwe systeem. "Nu zullen de 3.000 bussen en trams in heel Vlaanderen elke 15 seconden hun positie doorsturen via een apart 3G/4G-netwerk. Dat maakt de reisinformatie veel betrouwbaarder."

Via de vernieuwde app van De Lijn, de website en de informatieborden aan de grotere bus- en tramhaltes, is de nauwkeurigere reisinformatie beschikbaar.

Aankondigingsborden

De Lijn Antwerpen besloot al eerder te investeren in nieuwe aankondigingsborden langs belangrijke haltes. Het prijskaartje bedroeg zo'n 750.000 euro. De oude aankondigingsborden, de gekende rode LED-bolletjes, werden op de meerderheid van de perrons, weggehaald.

De Lijn kon niet anders dan ingrijpen. Er hingen namelijk hoge boetes voor de vele vertragingen boven hun hoofd. Vlaams minister van Mobiliteit, Ben Weyts (N-VA) is laaiend enthousiast: "Eindelijk kunnen we zorgen voor accurate informatie. Elke reiziger begrijpt dat een bus of tram al eens wat vertraging kan hebben, zeker in een stedelijke context. Maar niet weten wanneer die komt, kan erg frustrerend zijn."

Lees meer