Waarom Belgische seksshops wel sterk staan en Nederlanders er steeds meer sluiten

Seksshops in België: da's nog steeds booming business, er zijn er zowat vier ketens in België met winkels waar je ook kan binnenlopen en wellicht nog tientallen kleinere winkels. Maar in Nederland moeten steeds meer seksshops de deuren sluiten: zijn Belgen gewoon een beetje geiler? 

In Nederland is het aantal seksshops met één derde gedaald op tien jaar tijd, er zijn nog 177 seksshops over. Terwijl Belgen vroeger massaal de grens overstaken naar Sluis of Amsterdam voor de betere erotiekwinkel, blijven ze nu gewoon in eigen land: de Vlaamse seksshops zien alleszins geen problemen. Hoe komt dat toch: hebben we in Vlaanderen eindelijk onze katholieke preutsheid ingeruild voor seksuele bevrijding? Wij zijn het gaan uitzoeken.

Pabo failliet?

Pabo, waarschijnlijk lang de bekendste seksshop in België geweest, heeft failliet verklaard in Duitsland en Nederland, maar in België blijven de winkels nog steeds open. Pabo heeft er tien in Vlaanderen, en die doen het goed. De drie andere grote spelers met fysieke winkels zijn Libidos (6 winkels) , Tutti Passi (4 winkels) en Lextase (ook 4 winkels). Alles samen is dat goed voor zo'n 24 winkels voor 6.5 miljoen Vlamingen.

Dat is volgens Bert De Keuster, mede-eigenaar van de Libidos-erotheken, meteen één van de eerste redenen waarom het in België relatief goed gaat. "Er waren ook gewoon substantieel meer seksshops in Nederland dan in Vlaanderen. Fysieke winkels kosten natuurlijk ook wel wat en de markt is wat aan het verzadigen", zegt De Keuster aan onze redactie. Maar voor Vlaamse winkels ziet hij niet direct een probleem.

Taboe is weg, speeltjes zijn hot

"Buiten dat wij dus al minder winkels hebben, en dus minder competitie, zijn Belgische klanten ook meer geneigd om de dingen die ze kopen vast te nemen en te bekijken." Dat is ook logisch: een seksspeeltje is heel persoonlijk, je wil ook dat het perfect bij je noden past. "Daarnaast zijn Belgen steeds meer geïnteresseerd in hun eigen seksualiteit. Het past gewoon meer in je levensstijl, het taboe is steeds kleiner."

We worden dus blijer van ons seksleven, dat zie je ook in de verkoopcijfers: die blijven omhoog gaan. En ja, er wordt ook nog porno verkocht, zegt Keusters. Maar daarnaast zijn Vlamingen ook gewoon geïnteresseerd in het advies dat een winkelbediende bij Libidos of Tutti Passi kan geven. Het gaat dus om klantvriendelijkheid en gebruiksgemak. "Als er iets scheelt met een speeltje dat je online besteld hebt, kan je makkelijker terug naar een winkel dan het terugsturen naar de webshop, dat spreekt veel mensen aan."

© Giphy

Meer focus op kwaliteit (en sekspoppen)

Dat wil natuurlijk allemaal niet zeggen dat er geen evolutie in het landschap zit. Er is zeker een verschuiving naar de onlinemarkt, wat ook de instorting in Nederlandse webshops verklaart. Maar er is ook een verschuiving naar vrouwvriendelijkheid en kwaliteit. "De eerste erotiekwinkels verkochten eigenlijk nogal veel brol. Nu is er een grotere focus op kwaliteitsvolle producten. Het publiek wordt ook jonger en vrouwelijker." Met andere woorden: we willen speeltjes die makkelijk zijn om te gebruiken, er een beetje deftig uitzien en die je ook gewoon doen klaarkomen.

Dames die regelmatig seksshops bezoeken kennen waarschijnlijk Tutti Passi, de prikkelwinkel die specifiek inspeelt op beleving en toch een iets vrouwelijkere touch heeft. Tutti Passi is ook deel van het moederbedrijf dat Upper At Home organiseert, ook zij zien dus de markt veranderen. "Voor zo'n 80% van de dames die onze Upper At Home parties bezoekt, is het de eerste kennismaking met seksspeeltjes", zegt Eric Vandaele aan onze redactie.

Welke speeltjes verkocht worden, daar zit ook evolutie in. Kwaliteitsmerken zoals Lelo, zetten in op speelgoed dat steeds minder anatomisch correct is. Met andere woorden: dildo's lijken steeds minder op piemels. Voor mannen zit de evolutie in de andere richting, volgens De Keuster. De tijden van de fleshlight zijn voorbij. "Er is momenteel steeds meer vraag naar levensechte sekspoppen."

Goede seksspeeltjes, niet meer

"Ook wij zetten steeds meer in op kwaliteit. Geen 30.000 speeltjes maar een duizendtal met zeer hoge kwaliteitseisen en ruime garanties. De Tutti Passi winkels zijn voor ons geen seksshops maar shops, voor vrouwen en door vrouwen, en vooral gericht op ‘to care, to cure / to tease, to please / for pleasure, for wellness'." En dat concept slaat aan: Tutti Passi tekende twintig procent groei op in het begin van dit jaar.

Da's dus ook meteen de verklaring voor de Nederlandse crash: seksshops waren vooral op mannen gericht, maar met het toenemende vrouwelijke publiek zijn de winkels die niet in die richting evolueren, gedoemd om te stagneren.

Dat wil niet zeggen dat de fysieke winkels niet onder druk staan, zegt ook Vandaele. "Zoals in alle sectoren komen fysieke winkels onder druk te staan maar wie er een beleving kan meemaken zal steeds geïnteresseerd blijven. Voor onze sector zullen alleen grotere centra blijven bestaan of kunnen overleven. De drempel zal ook zeer laag moeten zijn. We zullen steeds ook ervoor zorgen anders te zijn en proberen beter te zijn", zegt hij nog.