Vlees voor kinderen van Samson en De Smurfen blijkt ongezond: De Smurfen plooien, Studio 100 voorlopig niet

Greenpeace roept op om niet langer populaire kinderfiguurtjes te gebruiken om charcuterie voor tussen de boterham aan te prijzen. De milieuorganisatie verwijst specifiek naar vleeswaren met Samson, Plop, Maya de Bij en De Smurfen. Uit laboanalyses blijkt dat die ongezond zijn. De producten van De Smurfen worden uit de rekken gehaald, maar die van Studio 100 voorlopig niet.

Hespenworst met Samson, kipfilet met K3, gevogelteworst met Maya de Bij, gevogelteworst met Plop, superieure ham met De Smurfen en knakworstjes met De Smurfen werden door twee kinderdiëtisten geanalyseerd in een onafhankelijk labo. Dat laat Greenpeace weten in een persbericht.

De conclusie van de analyses: “Er blijkt nauwelijks een verschil tussen bewerkt vlees dat zich met populaire figuurtjes naar onze kinderen richt, en andere charcuterie in de supermarkt. Ook hierin vinden we een hoog zoutgehalte, verzadigde vetzuren, nitrieten en fosfaten terug. Bovendien komt de informatie op het etiket niet altijd overeen met wat er werkelijk in deze producten zit.”

Rode restgroep

Volgens Greenpeace horen de producten thuis in de rode restgroep met vette en gesuikerde producten. “Kinderen boven de 18 maanden mogen charcuterie eten, volgens voedingsdeskundigen, op voorwaarde dat de rest van hun dieet evenwichtig en gevarieerd is”, klinkt het nog. “Is het dan wenselijk om bewerkt vlees met kinderidolen aan te prijzen?” Greenpeace hoopt dat de bedrijven overschakelen op plantaardig broodbeleg.

Er wordt benadrukt dat overconsumptie van zulke vleeswaren in verband gebracht wordt met een verhoogd risico op darmkanker, beroerte, diabetes, het risico op een hoge bloeddruk, hart- en vaatziekten en overgewicht.

Smurfenproducten uit de rekken

IMPS, het bedrijf dat producten van De Smurfen verkoopt, liet aan Greenpeace al weten dat de licenties met het bedrijf dat de smurfencharcuterie maakt, stopgezet zijn. De ham en knakworstjes met De Smurfen zullen dus niet langer verkocht worden.

Studio 100: “Keuze voor iedereen”

“Wij proberen een breed aanbod op de markt te brengen, zodat er voor iedereen keuze is”, laat Studio 100-woordvoerster Ann Janssens aan newsmonkey weten. “Daarbij horen bijvoorbeeld ook groenten en fruit met onze figuur Maya. Wat we niet doen is de mensen, met het vingertje omhoog, wijzen op wat ze moeten doen en laten. We zijn vragende partij om lekkere plantaardige alternatieven aan te bieden en hebben gesprekken lopen met verschillende leveranciers.”

“Wij werken enkel met gereputeerde fabrikanten”, benadrukt Janssens nog. “Daarnaast gaan we verder dan de regelgeving en vragen aan Terbeke en al onze licentienemers om conform de European Pledge te produceren.”

Volgens de communicatiedienst van voedselproducent Terbeke, die de Studio 100-charcuterie vervaardigt, “klopt de claim van Greenpeace niet helemaal”.

“Het gedeelte over welke ingrediënten er in de producten zitten, klopt wel”, zeggen ze aan newsmonkey. “Maar Greenpeace houdt geen rekening met de wettelijke tolerantienorm. Elke afwijking die zij constateren, valt onder die norm."

"Bovendien kunnen die analyses van zout op verschillende manieren gebeuren. Aangezien het rapport niet aantoont op welke wijze er exact gewerkt werd, is het voor ons moeilijk om te zeggen of die claim juist is of niet.

Lees meer