Wanneer heb je recht op een schadevergoeding bij een vertraagde vlucht?

Niets zo lastig dan aankomen op de luchthaven en te horen krijgen dat je vlucht vertraagd is. De start van je vakantie wordt uitgesteld en je moet nóg langer met je vingers zitten te draaien aan de gate. Maar heb je eigenlijk recht op een schadevergoeding voor al dat lange wachten?

Het antwoord: Ja, je hebt recht op een schadevergoeding als je vlucht vertraagd is. Maar - uiteraard hoort hier een 'maar' bij - die schadevergoeding krijg je niet zomaar. Eerst en vooral is het recht op een schadevergoeding vastgelegd door Europa. Je vertraagde vlucht moet dus vanuit een EU-land vertrekken of (met een Europese luchtvaartmaatschappij) buiten de EU vertrekken maar wel binnen een EU-land aankomen. Pas dan kan je een schadevergoeding aanvragen. Daarnaast moet de vlucht meer dan drie uur vertraagd zijn. Last but not least, kunnen luchtvaartmaatschappijen, in geval van overmacht, de compensatie weigeren. Dat kan bijvoorbeeld gebeuren bij extreme weersomstandigheden of stakingen.

Voor wat, hoort wat

Bovenstaande regeltjes maken het niet eenvoudig om effectief recht te hebben op een vergoeding. Toch is het de moeite waard om een schadeclaim in te dienen. De vergoedingen liggen immers tussen de 250 en 600 euro per persoon, afhankelijk van de vluchtafstand. Kom je dus met drie uur of meer vertraging aan op je bestemming, twijfel dan niet om een schadevergoeding aan te vragen. Dat kan zowel bij de luchtvaartmaatschappij zelf als bij EUclaim. Handige tip: bij een vertraging van meer dan twee uur is de luchtvaartmaatschappij verplicht om haar passagiers te verzorgen. Als passagier heb je dan bijvoorbeeld recht op eten, drinken en, indien nodig, een hotelovernachting.

Lees meer