Londense burgemeester wil verbod op fastfoodreclame in openbaar vervoer

De burgemeester van Londen, Sadiq Khan, wil een verbod invoeren op fastfoodreclames in het Londense openbaar vervoer. Hij wil daarmee de 'tikkende tijdbom' van kinderen met obesitas in het Verenigd Koninkrijk stoppen.

Mocht het verbod op fastfoodreclame in Londen doorgevoerd worden, dan is ze de tweede stad waarin de maatregel doorgevoerd wordt. Ook de grootstad Amsterdam maakte in september 2017 al bekend dat ze een verbod ging invoeren op fastfoodreclames in het openbaar vervoer.

40% van de kinderen kampt met overgewicht

Het verbod op fastfoodreclame zou voor de Londense jeugd geen overbodige beslissing zijn. Zo verlaat 40% van de kinderen in het Verenigd Koninkrijk de lagere school met overgewicht of obesitas. In 2016 namen ze in Londen reeds de beslissing om geen reclame voor fastfood meer te tonen op kindertelevisie en online platformen die gericht zijn op kinderen.

Concreet zou het verbod inhouden dat er geen reclame meer getoond wordt van eten dat - volgens The Food Standards Agency - een hoog gehalte aan vet, suiker of zout bevat. Als het verbod in Londen er komt, dan zal er geen fastfoodreclame meer te zien zijn in de metro The London Underground, op bussen en treinen en in bushokjes.

Nog een stap verder?

Voor campagnevoerders van onder andere Cancer Research UK is deze maatregel echter nog niet voldoende. Zij willen bijvoorbeeld dat er geen fastfoodreclame uitgezonden wordt op televisie voor negen uur 's avonds. Kinderen die zich dagelijks een reclamespotje over fastfood kunnen herinneren hebben volgens hen twee keer zoveel kans om obesitas te ontwikkelen als kinderen die zich geen reclamespotjes herinneren.

Lees meer