Vlucht omboeken wegens staking? "Ga niet naar de luchthaven morgen"

Wie morgen of woensdag moet vliegen van op Brussels Airport, botst op een staking van jewelste: zo'n 65.000 passagiers moesten hun vlucht omboeken. Voor wie dat nog niet gelukt is, raadt Brussels Airlines aan om morgen thuis te blijven en het callcenter te bellen. In de rij gaan schuiven, zal niets uithalen. 

Je zal maar de pech hebben dat je maandag op vakantie vertrekt: Brussels Airlines moet op maandag en woensdag 400 vluchten schrappen, goed voor zo'n 65.000 passagiers. Die moeten allemaal een nieuw ticket krijgen op een andere dag, of mogen bij een andere maatschappij boeken, maar heel vlot ging dat niet.

Callcenter bellen

Nochtans heeft Brussels Airlines vijf callcenters ingeschakeld, die 24/24 beschikbaar zijn, om die toevloed aan aanvragen aan te kunnen. En voor de meeste mensen is dat ook gelukt. "We hebben de voorbije dagen zo'n 45.000 à 50.000 passagiers kunnen bereiken", zegt Kim Daenen van Brussels Airlines aan VRT NWS.

Maar wie nog niet in een callcenter is binnen geraakt, komt beter niet naar de luchthaven, zegt Daenen nog. "Op de luchthaven kunnen we geen lange rijen aan omdat we iedereen net op die callcenters hebben ingezet. " Je zal dus niet sneller omgeboekt worden op de luchthaven zelf.

4.7 miljoen euro per dag

De Brussels Airlines-piloten staken omdat ze een betere work-life-balans willen. De vakbonden gaan met hen dan ook opnieuw aan tafel. Maar zelfs als het morgen tot een akkoord komt, blijven de vluchten geannuleerd, benadrukt Brussels Airlines. Ook woensdag wordt er dus zeker niet gevlogen. Elke dag kost Brussels Airlines 4,7 miljoen euro, een snelle oplossing is dus nodig.

Wie meer info wil over tegemoetkomingen die Brussels Airlines aan zijn klanten geeft, kan hier even verder lezen.

Lees meer