Eurovisiesongfestival bereikt 186 miljoen kijkers en doet daarmee beter dan vorig jaar

Her Eurovisiesongfestival in Lissabon heeft dit jaar 186 miljoen kijkers bereikt. Dat is 4 miljoen meer dan vorig jaar maar nog altijd een stuk minder dan recordjaar 2016. Opvallend is dat het event het grootste marktaandeel heeft bij jongeren tussen 15 en 24 jaar.

204 miljoen mensen zagen in 2016 hoe de Oekraïense Jamala verrassend het Eurovisiesongfestival in Zweden won met het politiek beladen nummer 1944. Het was de best bekeken editie ooit van de liedjeswedstrijd, al moet dat aantal wel met een korreltje zout genomen worden.

Om een zo hoog mogelijk cijfer te kunnen presenteren telt de EBU, organisator van het Eurovisiesongfestival, iedereen mee die minimum vijf seconden heeft gekeken. Er wordt zelfs geen onderscheid gemaakt tussen de halve finales en de finale, een van de drie uitzendingen zien, is voldoende.

4 miljoen kijkers meer dan vorig jaar

Voor zijn cijfers kijkt de EBU naar de 42 landen waar het informatie van heeft. Vorig jaar bereikten die samen 182 miljoen mensen, dit jaar is dat dus opnieuw iets meer met 186 miljoen kijkers. Daarbij moet wel opgemerkt worden dat het marktaandeel altijd gemiddeld rond de 36 procent lag. Het zijn dus vooral externe factoren zoals het weer die er voor zorgen dat er algemeen minder mensen voor televisie zitten de laatste jaren.

Ook de livestreaming via YouTube was dit jaar opnieuw een succes. 6,6 miljoen mensen uit in totaal 198 landen zagen minstens een deel van de drie shows via het videoplatform. Dat is een stijging van tien procent ten opzichte van de voorgaande jaren.

IJsland blijft het meest gek van het Eurovisiesongfestival

De grootste stijging viel uiteraard vooral te noteren bij de landen die als favorieten voor de eindzege getipt werden. In Israël, dat uiteindelijk zou winnen met TOY van Netta, keken 1 miljoen mensen naar de finale. Dit is het beste resultaat sinds 2015, toen Israël vierde werd.

Ook Cyprus leefde, als favoriet bij de bookmakers, duidelijk mee met het Eurovisiesongfestival met een marktaandeel van 77,4 procent voor de finale, het hoogste sinds 2003. Ook de zogenaamde Big Five, de grote sponsors van het event die zich rechtstreeks voor de finale plaatsen, konden rekenen op meer kijkers dan andere jaren. Zowel in Spanje, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk als in Frankrijk keken meer mensen dan vorig jaar. Maar de absolute koploper qua marktaandeel blijft IJsland: 95,3 procent keek daar naar de finale ... waarvoor ze niet eens gekwalificeerd waren.

Grootste marktaandeel bij 15 tot 24-jarigen

Opvallend is dat het vooral jongeren zijn die interesse tonen in het Eurovisiesongfestival. Gemiddeld keken 43,1 procent van de 15 tot 24-jarigen die tv keken naar de finale van het Eurovisiesongfestival en dat terwijl de zenders die de wedstrijd uitzenden bij die doelgroep normaal maar zo'n 10 procent marktaandeel halen. Het Eurovisiesongfestival is dus duidelijk nog niet passé.

Lees meer