Facebook is echt bezig met de strijd tegen fake news en dat willen ze ons bewijzen

Met de pagina ‘Inside Feed’ wil Facebook de publieke opinie over hun aanpak van fake news veranderen. Facebook maakt via een reeks inspanningen duidelijk dat hun strijd tegen misinformatie op het platform wel serieus genomen mag worden. Dat het één dag nadat Mark Zuckerberg in het Europees Parlement was online kwam, maakt dit misschien eerder een PR-stunt.

In de newsroom van Facebook is er nu een nieuwe pagina om hun aanpak tegen fake news en misinformatie op het platform duidelijk te maken. Op ‘Inside Feed’ kan je onder andere informatie over hoe je fake news kan herkennen, hoe je je niewsoverzicht kan opkuisen en er wordt ook antwoord gegeven op enkele veel gestelde vragen.

Facing Facts

Facebook heeft ook een kortfilm gemaakt. ‘Facing Facts’ is een 12 minuten durende documentaire waarin medewerkers van Facebook duidelijk maken wat het bedrijf al allemaal doet in de strijd tegen fake news. Ze halen onder andere aan dat ze moeten samenwerken met factcheckers van buitenaf om fake news en misinformatie weg te filteren.

Maar of alles wat Facebook doet om verkeerde informatie van het platform te krijgen ook effectief werkt is helemaal niet duidelijk. Er zijn hierover ook nog geen specifieke policies of veranderingen in de werking van het nieuwsoverzicht. Facebook gaat samenwerken met onderzoekers om uit te zoeken hoeveel fake news er te vinden is en hoe het effect heeft op het sociale medium.

PR-stunt?

Facebook komt dus niet met nieuwe manieren op het te bestrijden, ze willen enkel duidelijk maken dat ze er echt mee bezig zijn. Het heeft dus heel veel weg van een PR-stunt, want de pagina en de video kwamen amper één dag na de speech van Mark Zuckerberg in het Europese Parlement online.

Lees meer