Zijn eieren ongezond of niet? En hoeveel mag je er per week eten?

Je mag niet te veel eieren eten, want da's ongezond. Het is iets wat je waarschijnlijk al wel eens gehoord hebt en dat je blindelings aanneemt. Maar een studie aan de Universiteit van Sydney heeft nu onderzocht hoeveel eieren je precies kan eten op een week zonder dat dit gevolgen heeft voor je gezondheid. En dat zijn er meer dan je zou denken. 

"Eieren zorgen voor een hoge cholesterol", "Meer dan drie eieren per week verhoogt het risico op hartziekten", ... er wordt veel gezegd over eieren. Maar een recent onderzoek aan de Universiteit van Sydney heeft eindelijk een antwoord op de vraag hoeveel eieren je mag eten op een week zonder dat het gezondheidsrisico's met zich meebrengt.

Twaalf eieren per week

In de studie werd specifiek onderzocht wat het effect was van weinig of veel eieren eten op personen met type 2 diabetes. Hiervoor werden de respondenten opgedeeld in twee groepen. Een groep die wekelijks minder dan twee eieren at en een groep die twaalf eieren per week at. Dit dieet hielden ze gedurende drie maanden vol.

Na drie maanden was er geen verschil tussen de twee groepen op het vlak van het risico op hart- en vaatziekten. Een Chinees onderzoek bevestigt dit en geeft zelfs aan dat dagelijks een eitje eten het risico op hart- en vaatziekten aanzienlijk verlaagt. Het risico om aan zo'n ziekte te sterven zou door elke dag een ei te eten dalen met 18 procent.

Impact op gewicht

In het Australische onderzoek werd verder onderzocht of de hoeveelheid eieren die je eet een effect heeft op je gewicht. Daarom werden de respondenten op dieet gezet, waarbij ze wel nog steeds ofwel minder dan twee ofwel twaalf eieren per week aten.

De twee groepen hadden een gelijk gewichtsverlies. Hieruit concludeert onderzoeker Nick Fuller dat je wanneer je gewicht wil verliezen eieren niet hoeft te schrappen van je dieet. Maar natuurlijk moet je er voor de rest wel een gezond dieet op nahouden en dus verzadigde vetten mijden. Bovendien zorgt een eitje in de ochtend ervoor dat je gedurende de dag minder calorieën eet.

Cholesterol

Eieren zijn natuurlijk wel hoog in cholesterol, maar dit zou geen slechte cholesterol zijn voor personen met type 2 diabetes. "Eieren bevatten veel voedingscholesterol, mensen met type 2 diabetes hebben een hoger niveau van 'slechte' lagedichtheidslipoproteïne cholesterol (LDL)", verklaart Fuller. "De resultaten van onze studie bevestigen dat het eten van eieren maar weinig effect heeft op de cholesterolwaarden in het bloed."

Maar ook voor wie geen diabetes type 2 heeft, is deze informatie nuttig. "Eieren zijn een bron van eiwitten en micronutriënten die goed zijn voor de gezondheid, waaronder het reguleren van de inname van vet en koolhydraten en de gezondheid van ogen, hart en bloedvaten."

Lees meer