Inferno van Brusselse tunnels wordt alleen maar erger: straks ook invalsweg vanuit Gent helemaal dicht

analyseDe Brusselse tunnels zijn een verhaal van jaren wanbeheer en non-beleid. Het resultaat veroorzaakt enorme economische schade: autobestuurders staan massaal in de file om de hoofdstad binnen te rijden. De Reyerstunnels die dicht gingen veroorzaakten chaos, en straks gaat ook de Leopold II-tunnel dicht. Een inferno aan file wacht: een doelbewuste politiek.

Elke weldenkende mensen die nadenkt over mobiliteit erkent dat een mix aan transport een must is. De tijd dat koning auto alles domineert, is lang voorbij. Maar de manier waarop Brussel omgaat met haar pendelaars, tart zo langzaam elke verbeelding. Jaren wanbeheer eist z'n tol.

De tunnels zijn al behoorlijk oud, want ze dateren van de jaren '50, maar ze kunnen perfect 100 jaar meegaan. Alleen, dan moeten ze dus wel onderhouden worden. De tunnels werden bijna systematisch 's nachts afgesloten, maar dat ging steeds over oppervlakkige werken of gewoon schoonmaakacties. De basisstructuur van de tunnels in Brussel is "systematisch verwaarloosd", men is dat in de hoofdstad gewoon "vergeten", zo verklaarde Marc Peeters, de voorzitter van VBA, de koepelorganisatie van de grote bouwgroepen in België.

85 miljoen versus 1,4 miljard

Er is in 6 jaar tijd in Brussel, in de periode tot 2016, amper 85 miljoen euro aan onderhoud van tunnels uitgegeven. Ter vergelijking: er ging 1,4 miljard euro naar openbaar vervoer in de hoofdstad. Het is de sp.a-minister van Mobiliteit Pascal Smet, die deze politieke keuze maakte.

Alles lijkt erop dat de broodnodige herstellingswerken aan de tunnels meer een strafexpeditie zijn dan iets anders. De autobestuurders staan net als aan de oostkant van de stad, met de Reyerstunnels, voor een hel van file. De tijdsschema's die Brussel hanteert zijn quasi-absurd: aan de Leopold II-tunnel zijn de werken pas begonnen, en in mei 2020 worden ze afgerond. Er komen nieuwe wanden, een nieuw dak en een nieuw wegdek.

Wurgscenario

De tunnel, een enorm belangrijke verkeersas om de stad binnen te rijden, is in de zomermaanden juli en augustus gewoon potdicht. Meteen kunnen 80.000 auto's op zoek naar andere manier om Brussel binnen te komen. De druk op de A12 en de industrielaan in Anderlecht zal vermoedelijk gigantisch toenemen. En met de sluiting van de Reyerstunnels was die druk al toegenomen. Uitspraken over hoe groot de druk op de alternatieve routes wordt, wil Brussel Mobiliteit niet doen.

Het wurgscenario voor bestuurders is duidelijk: het openbaar vervoer wordt een interessant alternatief bij zoveel filegeweld. Parking C op de Heizel is nu een overstapparking voor carpooling. De MIVB legt meer bussen en trams in, en ook vier metrolijnen krijgen extra capaciteit. Vanuit Aalst en Liedekerke rijden meer bussen, en de treinen van en naar Dendermonde krijgen meer plaatsen.

Lees meer