"Loot boxen bestaan omdat gamers dom zijn": gameanalist wijst op de kern van het probleem

Loot boxen bestaan alleen maar omdat gamers er toch voor willen betalen. Dat stelt game-analist Michael Pachter van Wedbush Securities. De laatste tijd is er veel te doen rond systemen waarbij gamers met echt geld dingen kunnen kopen waardoor ze een voordeel hebben op andere spelers. In ons land zijn loot boxen illegaal, omdat games op die manier in de categorie kansspelen vallen.

Loot boxen zijn niet nieuw en hebben de gamewereld al langer dan vandaag verdeeld. Maar nu woedt de strijd ook op politiek niveau en dat is een probleem voor ontwikkelaars. Zeker nu onder andere ons land de praktijk als gokken bestempeld heeft. Zo kwam er deze week goed nieuws van de makers van de volgende Battlefield. EA zal daar geen loot boxen insteken die spelers bevoordelen. Het enige wat je wel nog kunt aankopen zijn uiterlijke kenmerken voor je spelfiguren.

"Klanten zijn dom"

Maar Michael Pachter, een gerespecteerd analist van videogames, gelooft dat de basis van het probleem bij onszelf ligt. Volgens hem zouden loot boxen nooit bestaan hebben als er geen klanten waren die bereid zijn om er geld voor te betalen. "Klanten zijn dom en ze zullen duizenden dollars uitgeven om iets te kopen dat moeilijk te verkrijgen lijkt", zegt hij. Dat is ook de reden waarom loot boxen volgens hem gewoon zullen blijven bestaan.

Als we nu allemaal zouden stoppen met geld uit te geven aan loot boxen, dan zouden ontwikkelaars ze ook niet meer aanbieden. Dat lijkt logisch, maar de kans is klein dat dit zal gebeuren. En dus grijpen overheden dan maar in. In België en Nederland zijn loot boxen al bij wet verboden. In Zuid-Korea worden effectief boetes uitgedeeld wanneer een game de praktijk toch toepast.

Lees meer