Kan jij ook niet slapen? Geen nood, met deze 8 tips overleef je de hete zomernachten

Nu de temperaturen de pan uit swingen, is het moeilijk om koelte op te zoeken. Zelfs ’s nachts kan het ondraaglijk zijn waardoor je ligt te draaien en te keren zonder echt slaap te vatten. Resultaat? Een rothumeur en vermoeide ogen. Geen nood, wij schotelen jullie enkele tips voor om de hete zomernachten te overleven. 

1. Draag zo weinig mogelijk of helemaal niets

Het eerste wat je doet voor je gaat slapen, is (hopelijk) je tanden poetsen en je pyjama aantrekken. Je kan natuurlijk helemaal naakt slapen, maar als je dat niet comfortabel vindt, kies dan voor een luchtig katoenen T-shirt. Ook slaap je beter met katoenen lakens, omdat de stof meer lucht doorlatend is en je dus meer koelte geeft. Er bestaat ook een kussen dat niet opwarmt als je erop slaapt. De Chillow is heel zacht en perfect dus om het hoofd koel te houden.

2. Gebruik je ventilator creatief

© Giphy

Richt de ventilator niet rechtstreeks naar jou. Het blaast enkel de warme lucht rond die al hangt in je kamer. Plaats de molen richting het raam zodat de lucht van de ventilator en de lucht van buiten elkaar kruisen. Op die manier creëer je tegenwind en koel je toch een beetje af.

Of je kan ook een bakje met ijsblokjes voor het molentje zetten. De koude van de ijsblokjes verspreidt zich in je kamer. Handig en fris!

3. Alles unplugged

Het lijkt misschien een druppel in een emmer water, maar alle beetjes helpen. Zorg ervoor dat je alle elektronische apparaten in je kamer uit het stopcontact haalt, want deze snufjes geven extra warmte. Je bespaart dan ook nog eens heel wat energie. Win win!

4. Ice cold

© Giphy

Om meteen af te koelen, kan je een ice pack, een bevroren washandje of een waterkruik met koud water gebruiken. Leg deze op plaatsen waar je aders zich bevinden zoals je polsen, je nek, je enkels en de holtes van je knieën. Dit is een ideale afkoeling voor de eerste paar uren van de nacht.

5. Buiten kamperen

's Avonds dalen de temperaturen en wordt het al draaglijker om buiten te zitten zonder een paraplu boven je hoofd. Heb je een tuin of een terras met afdak? Zet dan een tentje op. Het is daar 's nachts veel frisser dan in je kamer. Om het nog avontuurlijker te maken, kan je in een hangmat slapen. Een matras neemt je lichaamswarmte op en houdt je dus een hele nacht warm.

6. Eet en drink verstandig

© Giphy

Ovenschotels of een steak hebben meer tijd nodig om te verteren waardoor je lichaam meer energie verbruikt en dus voor meer warmte zorgt. Eet dus iets vroeger in de avond of hou het bij slaatjes of koude pasta's. Om je lichaam ook niet te laten uitdrogen, drink je best een glas water voor het slapengaan. Je verliest veel vocht als je de hele nacht zweet. 's Nachts een bezoekje aan het toilet, heb je er wel voor over zeker?

7. Alleen slapen

Alle lovers zullen dit niet graag lezen, maar het helpt wel. Alleen slapen koelt je lichaam sneller af, omdat dat van een ander te veel warmte afgeeft. Lepeltje lepeltje zal dus voor een andere keer zijn.

8. Koele lakens

Dit lijkt misschien heel raar, maar ze helpen je wel met het inslapen: beddengoed in de vriezer. Dit is natuurlijk ook maar voor de eerste paar uren. Vergeet ze zeker niet in een plastic zak te steken voor je ze in de vriezer stopt, want je wilt natuurlijk niet dat er andere eetgeurtjes in je lakens kruipen.

Nu kan je er weer tegen, slaap lekker!

© Pexels

Lees meer