Amsterdam is overlast door dronken toeristen beu en start een campagne

Amsterdam is gekend als een open en tolerante stad maar er zijn grenzen. En die grenzen hebben jonge - voornamelijk mannelijke - toeristen nu bereikt. Daarom start de stad met de campagne "Enjoy & Respect" om het ongepaste gedrag van de toeristen aan te pakken.

Amsterdam is erg in trek bij jonge toeristen om te komen feesten: van uitgebreide kroegentochten tot uit de hand gelopen vrijgezellenfeesten. En vooral de Britse en Nederlandse toeristen maken het de laatste tijd te bont in de stad en daar wil het bestuur dan ook iets aan doen.

Zeggen dat iets niet mag, dat helpt niet

De campagne is voornamelijk gericht op jonge, mannelijke toeristen tussen de 18 en 34 jaar. Het is die groep die volgens directeur Frans van der Avert van Amsterdam Marketing voor de meeste overlast zorgt. Het gaat dan onder andere over wildplassen, dronkenschap, vervuiling en geluidsoverlast.

Het marketingbureau deed sociaal onderzoek en daaruit bleek dat de toeristen rechtstreeks moeten aangesproken worden en dat er geld mee gemoeid moet zijn vooraleer de campagne positieve effecten zal hebben. Gewoon zeggen dat iets niet mag, heeft niet veel effect. Het zal pas effect hebben wanneer de toeristen zien en beseffen dat het hen bijvoorbeeld 140 euro zal kosten als ze betrapt worden op wildplassen.

Toeristen krijgen de keuze

Aangezien Amsterdam bekend staat als een open en tolerante stad zal ook de campagne in die stijl uitgevoerd worden. Zo tonen de affiches van de campagne dat de toeristen bijvoorbeeld de keuze hebben om tegen een paal te wildplassen of gebruik te maken van de openbare toiletten, maar dat die eerste keuze hen wel een pak meer geld zal kosten dan de tweede.

De campagne zal ingezet worden van donderdagavond tot zondagavond op de meest populaire uitgaansplaatsen van de stad. Daarnaast zal de campagne verspreid worden op websites waar Engelse toeristen hun goedkope verblijfplaats in Amsterdam zoeken. En last but not least: ook wie naar "kroegentocht Amsterdam" zoekt op internet, zal de affiches zien verschijnen. Slim gezien, toch?

Lees meer