Ga je lopen in deze hitte? Hier moet je zeker op letten

Lopen is voor velen een zware taak, vooral als het warm is. Maar wat kan je eraan doen om ervoor te zorgen dat je de activiteit wel aankan? 

1. Je lichaam laten wennen aan de warmte

Wil je gaan lopen terwijl het heel warm is? Geen probleem! Maar zorg gewoon dat je lichaam eerst de hoge temperaturen gewoon wordt. Daarom moet je, ook op dagen wanneer je niet gaat lopen, bijvoorbeeld wandelingen maken in de zon. Hierdoor zal je lichaam de hitte een beetje gewoon worden en beter tegen de warmte kunnen. Vergeet niet dat we een lange periode geen zon hebben gezien hé!

Heb je geen tijd om een wandeling te maken? Dan zou een warm bad ook kunnen helpen. Zolang je lichaam maar warme temperaturen aanvoelt.

2. Gehydrateerd blijven

Het blijft heel erg belangrijk om voldoende water te drinken als het warm is, ook als je gaat lopen. Je moet natuurlijk gehydrateerd blijven.

Als je nood hebt aan meer energie, kan je drankjes met elektrolyten en koolhydraten drinken om je energieniveau te verhogen.

3. Gepaste kleren aandoen

Door dikke of zware stoffen te dragen tijdens het lopen kan je je verstikt voelen. Daarom moet je kiezen voor fijne stoffen of zelfs activewear die gemaakt zijn met het juiste materiaal voor een loopsessie. "Als je gaat lopen bij warm weer moeten de kledinglagen die het dichtst bij je huid zijn, de juiste vochtafdrijvende stoffen hebben", zegt Richard Edmonds, mede-eigenaar van Runderwear, een bedrijf dat zich specialiseert in sportondergoed. "Hierdoor geraakt je huid minder snel geïrriteerd", legt hij uit in The Independent.

Loszittende kleding is eigenlijk minder goed tijdens het lopen. "Als je losse kleren draagt en gaat zweten, verhoog je de kans op wrijvingen."

4. Mik niet te hoog

Heel wat mensen denken dat ze even hard kunnen lopen als op een normale bewolkte dag. Maar weet dat lopen als het warm is een ander effect heeft op je lichaam. Probeer je lichaam niet te pushen tot iets wat het eigenlijk niet aankan. Zo raadt dokter Murray in The Independent aan om rekening te houden met de hoge temperaturen. "Als het heel warm is, doe je het best een beetje rustiger aan."

5. Voldoende rusten

Aangezien het veel energie kost om te lopen als het warm is, kan je best ook voldoende rusten. Zorg dat je lichaam en spieren voldoende kunnen recupereren na een loopsessie.

Hiervoor hoef je niet per se dagenlang in bed te blijven liggen. Je kan ook heel wat eten om je spieren te herstellen Denk maar aan voedsel met magnesium zoals avocado, noten en zalm en voedsel waar zink in zit zoals pompoen- en sesamzaden, knoflook en kikkererwten.

Lees meer