Morgen en woensdag weer spoorstaking: maar minimale dienstverlening werkt voorlopig

Rijden er nu treinen of niet? Die vraag duikt morgen en overmorgen weer op, want een nieuwe spoorstaking kondigt zich aan. Maar bij de vorige staking, de eerste sinds de minimale dienstverlening is ingevoerd, reden er wel degelijk nog een minimum aantal treinen. Overleeft de NMBS ook deze test, dan is er toch sprake van een revolutie bij het spoor. 

Het is een van de grote paradepaardjes van de regering Michel I: de minimale dienstverlening. Het idee is dat er nooit meer totaal verlammende stakingen kunnen zijn, waardoor geen enkele trein meer rijdt. Er wordt, zoals in veel andere landen, altijd een minimum aan service geregeld, waardoor reizigers niet meer compleet in de kou blijven staan.

De nieuwe regeling komt er na zwaar protest van de vakbonden, die er een regelrechte aanval op hun stakingsrecht in zien. Want in praktijk moeten stakingen nu een paar dagen op voorhand aangekondigd worden, en maakt de NMBS dan een lijst van wie wel wil werken, en die mensen worden dan ingezet om toch zoveel mogelijk treinen te laten rijden. Van wilde stakingen kan geen sprake zijn, net zoals bewuste 'sabotage' waarbij spoorverkeer wordt gehinderd, niet mee getolereerd wordt.

Een eerste test, een staking enkele weken geleden, ging prima: er reden wel degelijk treinen en mensen raakten van en naar Brussel zonder al te veel problemen. Nu komt er een grotere schok voor het nieuwe systeem: de treinbestuurders leggen het werk neer. Het gaat om de vakbond OVS, maar ook het ASTB en nog een nieuwe spoorvakbond Metisp-Protect, die alledrie actie gaan voeren.

48 uur stakingen

Vanaf morgenvroeg begint de staking. De treinbestuurders hebben immers uitgerekend dat een nieuw systeem van premies voor hen in praktijk inkomstenverlies zou betekenen. Bij de NMBS hopen ze dat net zoals vorige keer minstens één op drie treinen gaat rijden. Een belangrijk examen voor heel het systeem.

Overigens wil de regering dat principe van minimale dienstverlening niet alleen invoeren bij het spoor, wat nu al het geval is, maar ook in andere delen van de overheid. Dat is de reden waarom er in het gevangeniswezen alweer stakingen zijn: minister van Justitie Koen Geens (CD&V) wil het ook invoeren voor gevangenen, zodat die zelfs tijdens stakingen ook bezoek kunnen krijgen of af en toe uit hun cel kunnen. Vandaag wordt daarover verder onderhandeld tussen minister en vakbonden.

Lees meer