"Nacht slecht geslapen staat gelijk aan invloed van 1.0 promille alcohol in je bloed”

De verkeerscampagne die je momenteel langs de weg ziet - “Heb je een lange rit voor de boeg, zorg dan dat je minimaal acht uur geslapen hebt” - is geen ijdele waarschuwing. Moe achter het stuur kruipen, is even erg als rijden met een slok te veel op blijkt immers uit bevindingen van slaapdeskundigen.

Mensen die bijvoorbeeld slecht hebben geslapen de nacht voor ze op vakantie vertrekken, lopen net zoveel kans op een ongeluk als automobilisten die dronken achter het stuur zitten.

"Hoewel vakantie voor ontspanning moet zorgen, zijn mensen vaak zo gespannen dat er de nacht voordat de reis naar de zon begint nauwelijks geslapen wordt. En dat kan desastreuze gevolgen hebben, want één slapeloze nacht staat gelijk aan de invloed van 0.9-1.0 promille alcohol in je bloed”, zegt slaapneuroloog Hans Hamburger. De kans op een ernstig ongeval is daardoor drie tot acht keer zo groot.

10 à 15%

Vermoeidheidsongevallen zijn niet alleen een kwestie van te lang achtereen doorrijden: ook slecht of te kort slapen, stress, of het tijdstip kunnen vermoeidheid veroorzaken. Volgens een conservatieve schatting, is in 10% tot 15% van de ernstige verkeersongevallen sprake van vermoeidheid.”

Uit ander onderzoek blijkt dat circa 25% van zowel beroepschauffeurs als particuliere bestuurders zegt ooit wel eens achter het stuur in slaap gevallen te zijn; ongeveer de helft geeft aan wel eens zeer vermoeid achter het stuur te hebben gezeten of bijna in slaap te zijn gevallen.

Koffie & co helpen amper 10 minuten

"De vakantiegangers die ’s nachts op pad gaan, kan je vergelijken met beroepschauffeurs”, zegt Hamburger. "Ze starten vaak rond twee uur in de nacht met groot transport en de slaperigheid begint toe te slaan aan het einde van de rit. Kijk maar eens hoeveel eenzijdige ongevallen er in ons land zijn met vrachtwagens aan het begin van de ochtend. Rijden op een tijdstip waarop je eigenlijk moet slapen, is slopend.”

Als het aankomt op het vermijden van vermoeidheid tijdens het rijden wordt vaak dezelfde fout gemaakt. We kiezen sneller voor het onderdrukken van de symptomen, dan het bestrijden van de oorzaak. We zetten een raampje open voor frisse lucht, draaien de radio harder of vinden ons heil bij koffie en energiedrankjes.

Maar dat helpt allemaal niet echt. Koffie helpt hooguit tien minuten en een raampje openzetten voor frisse lucht werkt alleen als de lucht koel is buiten.

Lees meer