#WeesEenMan: anti-bikini-campagne toont hoe Marokko weer meer in greep salafisme komt

Op sociale media worden Marokkaanse mannen opgeroepen hun vrouw niet onbedekt of onzedig naar buiten te laten gaan. Een Facebook-pagina heeft de campagne gelanceerd met de hashtag #WeesEenMan.

Marokkanen deelden de oproep in een week meer dan 14.000 keer. De campagne is in grote steden zoals Rabat het gesprek van de dag. Wie er precies achter zit, is niet duidelijk.

#WeesEenMan volgt op eerdere oproepen in 2014 en 2016 om vrouwen meer bedekt naar buiten te laten gaan. Volgens de oproepers hoort dit zo in de islam, het staatsgeloof in Marokko. Dat geloof wordt steeds belangrijker in Marokko. Zo is sinds 2011 een islamitische partij aan de macht.

Steeds meer Marokkanen hangen de conservatieve vorm van de islam aan, zegt Betty Lachgar aan de NOS. Zij is psycholoog en initiatiefnemer van mensenrechtenorganisatie MALI. "Dankzij satellieten en sociale media komt het salafisme makkelijk binnen bij de jongeren."

"De vrouw is van de man"

De campagne heeft volgens Lachgar een grote invloed. "Die bereikt vooral jongeren die misschien wel met macho-ideeën opgevoed waren, maar niet specifiek streng islamitisch. Na een campagne als deze zeggen ze tegen hun zus dat ze niet meer in bikini naar het strand mag. Sommige vrouwen willen zich hiertegen verzetten, maar worden bang of gewoon moe van het gevecht en bedekken zich meer."

"De islam zegt dat je je kleren alleen uittrekt voor je eigen man, niet voor anderen", zegt een meisje op het strand van Rabat. Ze heeft een T-shirt aan en draagt een kort broekje met een lange legging eronder. Ze is samen met een jongen in zwembroek op het strand. "De vrouw is van de man", voegt hij er instemmend aan toe.

Lees meer