"Beter voor het merk": Luxe brands verbranden nu perfect goeie producten in plaats van ze af te prijzen

Dat goedkopere confectiemerken kleding verbranden die overblijft, is al langer bekend. Maar dat prestigieuze modehuizen dat ook doen, is nu voor het eerst bevestigd. De afgelopen vijf jaar vernietigde het Britse modehuis Burberry voor meer dan 100 miljoen euro aan producten die 'over' waren.

Dat staat in het jaarverslag van de onderneming. Onverkochte kleding, accessoires en parfum ter waarde van omgerekend 31 miljoen euro gingen in vlammen op. En dat gebeurt blijkbaar wel vaker: de afgelopen vijf jaar vernietigde het Britse modehuis voor meer dan 100 miljoen euro aan producten die 'over' waren.

Burberry vernietigt niet-verkochte producten om te voorkomen dat ze gestolen worden of verkocht worden tegen lagere prijzen. "Exclusieve merken gaan namelijk niet in de uitverkoop", vertelt Peter Leferink, hoofddocent aan het Amsterdam Fashion Institute (AMFI). "Burberry wil een imago hooghouden. Wanneer producten overblijven, verbranden ze die liever dan ze tegen een lagere prijs te verkopen."

Aandeelhouders

Burberry is het eerste high end modemerk waarvan dit nu publiekelijk bekend is geworden nu. Maar, zeggen insiders, "als je weet dat bij Chanel, Hermès of Louis Vuitton nooit opruiming is, moet je je afvragen waar de producten heengaan die niet verkocht worden."

En dat zijn er steeds meer. Want terwijl vroeger modehuizen ooit twee collecties per jaar lanceerden, zijn dat er nu vier. En dan bestaan er ook nog de tussencollecties, zoals de resort- of cruisecollecties.

Luxe modehuizen richten zich de laatste jaren op meer produceren, meer verdienen. Aandeelhouders willen een grotere omzet zien, ook al betekent dat dat luxemerken overbodige voorraden moeten produceren.

Dat Burberry ervoor kiest om trenchcoats die voor ruim 2.000 euro in de winkel hangen te vernietigen, heeft nog een reden: het is blijkbaar gewoon goedkoper dan recyclen.

Lees meer