Wie is het Britse YouTube-fenomeen KSI en hoe raakte hij zo bekend?

KSI is een YouTube-fenomeen. Meer dan 19 miljoen abonnees, meer dan 4 miljard views en een inkomen dat wordt geschat op meer dan 10 miljoen dollar. Je mag 'm dan misschien niet kennen, KSI is geen kleine naam. En hij zal alleen maar bekender worden wanneer hij het eind augustus in de boksring opneemt tegen Logan Paul. KSI vs Logan Paul is nu al hét YouTube-event van het jaar en gaat misschien wel alle records van het videoplatform breken.

Je hebt het niet fout gelezen. YouTube-sterren KSI en Logan Paul gaan het eind augustus tegen elkaar opnemen in een bokswedstrijd. Neen, niet in een videogame of in een in scène gezet gevecht, maar gewoon man tegen man in de boksring. Het is dan ook niet de eerste keer dat KSI bokshandschoenen aandoet.

Hij kroonde zich begin dit jaar tot YouTube-bokskoning door, de veel minder bekende, Joe Weller te verslaan. Na z'n overwinning haalde KSI meteen uit naar de familie Paul. "Ik heb m'n kampioensriem. Als er een YouTuber is die 'm wilt, kom 'm maar halen! Jake Paul, Logan Paul, welke Paul dan ook, het maakt mij niet uit. Bring it!" De Pauls gingen maar al te graag in op die uitdaging en zo was hét YouTube-event van 2018 geboren.

Knowledge, Strength, Integrity

Met meer dan 19 miljoen abonnees en meer dan 4,3 miljard views is KSI een van de bekendste namen op YouTube. Hij wordt uitgenodigd bij Pierce Morgan, heeft video's met absolute wereldsterren, heeft een eigen zangcarrière en zelfs de hoofdrol in z'n eigen film, maar de Brit van Nigeriaanse afkomst heeft lang moeten werken aan z'n faam.

Olajide William Olatunji Jr., kortweg JJ, leerde, naar eigen zeggen, op vijftien jaar het videoplatform YouTube kennen en begon meteen eigen content te maken. "Toen zeiden mensen me nog: 'Wat ben je aan het doen? Wat een weirdo ben jij. Waarom maak jij online video's?'", bekende hij aan The Sun. "Wanneer ik m'n eigen YouTube-kanaal opstartte, dacht ik echt niet aan geld", stelt de twintiger, die zichzelf KSI noemt, een afkorting voor 'Knowledge, Strength, Integrity' (kennis, kracht, integriteit).

Fifa Funnies

Hij begon onder de naam JideJunior met video's over FIFA 08. Maar het duurde niet lang vooral hij zich de naam KSI aanmat en een nieuw, gelijknamig, kanaal opstartte. Daar deed hij verder met FIFA-video's. "Ik wou mensen gewoon m'n skills op FIFA tonen", legt hij uit. "Ik begon gewoon trucjes te doen en er muziek onder te zetten. Dat was mijn ding, ik vond het gewoon leuk."

Met z'n FIFA 12-videoreeks 'Race to Division One' kreeg hij al snel honderdduizenden views, maar het was pas met zijn 'Fifa Funnies'-video's dat hij de eerste stappen richting YouTube-sterrendom zette. Die video's, waarin hij glitches en fouten in de game op hilarische manier achter elkaar monteerde, werden een instant hit en brachten hem meteen enkele miljoenen views op.

Crossbar challenge

Hij amuseerde zich zo op het videoplatform dat hij z'n school meer en meer negeerde, tot grote ergernis van z'n ouders. Maar KSI had al snel door dat YouTube z'n toekomst kon worden. "Halfweg tijdens m'n tweede jaar begon ik goed m'n geld te verdienen. Het kwam zelfs tot op een punt waarop ik tegen mijn leerkracht zei dat ik niet meer naar school wou komen", vertelt de nu 25-jarige. "Ik vertelde hem hoeveel ik verdiende, en dat bleek meer te zijn dan hem. Van zodra ik dat hoorde, wist ik dat YouTube mijn roeping was."

KSI stopte met school en bouwde rustig maar zeker z'n repertoire, en z'n volgelingen, uit. Zo richtte hij met zes andere YouTube-gamers ook 'the Sidemen' op. Die 'Sidemen' zijn ondertussen uitgegroeid tot een echte brand, met eigen merchandising, een eigen kleidinglijn, een boek en ga zo maar door. Maar ze zijn toch vooral bekend omwille van hun gaming- en voetbalvideo's, waarin ze verschillende uitdagingen aangaan zoals de befaamde crossbar challenge (waarbij ze proberen om zo snel mogelijk tegen de deklat van de goal te trappen). De crossbar challenge-video van KSI, ondertussen zo'n drie jaar oud, is met 49 miljoen views nog steeds de tweede meeste bekeken video van het YouTube-kanaal van KSI.

Lamborghini

Z'n groeiende populariteit zorgde er ook voor dat KSI zich op een andere passie kon gooien: muziek. KSI schreef al langer z'n eigen teksten, maar het was pas in oktober van 2016 dat hij z'n eerste single releasete: Lamborghini. Het blijft tot op heden z'n best bekeken video met maar liefst 95 miljoen views. In de song heeft hij het over z'n Lamborghini, een auto met een waarde van 290.000 euro die hij kocht toen hij voor het eerst echt populair werd.

Eind 2017 zet hij z'n 'muziekcarrière' nog wat kracht bij wanneer hij in een vete terechtkomt die wordt 'uitgevochten' in disstracks. Verschillende YouTubers halen zwaar naar elkaar uit in die rapsongs. Het daaraan gekoppelde drama zorgde ervoor dat de Sidemen even YouTube beheersten. Hoewel ze het nooit uitdrukkelijk bevestigd hebben, was het al snel duidelijk dat het een fictieve ruzie was om meer views binnen te halen.

En ze slaagden duidelijk in dat opzet. Met Little Boy (42 miljoen views) en Earthquake (40 miljoen views) scoren z'n disstrackts nog steeds enorm goed. Maar ook de andere Sidemen haalden een pak views binnen: W2S scoorde 41 miljoen views met z'n KSI Sucks-video en ook miniminter haalde maar liefst 39 views binnen met KSI'S LITTLE BROTHER.

Boksen

Die disstrack-rage was nog niet goed gaan liggen of KSI had al een nieuwe reden om in het nieuws te komen. Hij zou het namelijk gaan opnemen tegen Joe Weller, zelf ook een YouTuber. En niet zomaar, maar in een boksring. De twee zouden boksen om de YouTube-bokstitel. De bokswedstrijd was een enorme hit. Op YouTube had de liveuitzending een piek van 1,6 miljoen live kijkers en de video haalde in de daaropvolgende 24 uur meer dan 23 miljoen views. Volgens de Engelse tabloid The Daily Mail zou die boksmatch zo populairder zijn geweest dan Wimbledon of de FA Cup-finale.

KSI versloeg Joe Weller in de derde ronde en kroonde zich zo tot de YouTube-bokskoning. En zoals al zo vaak is gebleken bij KSI, wist hij ook nu weer van het moment gebruik te maken om zich in de aandacht te zetten. Na z'n overwinning nam hij de microfoon en daagde hij de hele familie Paul uit. Jake en Logan Paul zijn zelf twee immens populaire YouTube-sterren, maar het was niet alleen daarom dat KSI hen uitdaagde. Logan Paul bevond zich toen in het oog van een storm, nadat hij in een vlog grappen had gemaakt over zelfmoord en zelfs het lichaam van een overleden man in beeld had gebracht (lees hier alles over dat incident).

KSI vs Logan Paul

Na wat palaveren aanvaarde de oudste van de twee broers, Logan Paul, het aanbod van KSI en meteen was hét YouTube-event van 2018 bekend. De twee zullen het op 25 augustus tegen elkaar gaan opnemen. En als we iets kunnen afleiden uit de persconferenties voor het event, dan is het dat de hype rond het gevecht alvast goed zit. De live-uitzendingen van de persconferenties haalden miljoenen views, verdeeld over verschillende kanalen (lees hier meer over de tumultueuze eerste persconferentie).

Maar tot grote ergernis van vele fans zal het gevecht niet gratis te livestreamen zijn. Onlangs kondigde KSI zelf aan dat wie zich niet tot de gelukkige 20.000 in de Manchester Arena zal kunnen rekenen, het gevecht ook op YouTube zal kunnen volgen, maar tegen een prijsje. Je zal 6 dollar of 8 euro moeten neertellen om de twee het tegen elkaar te zien opnemen. Dat is heel weinig vergeleken met andere pay per views, maar toch schoot dat bij vele fans in het verkeerde keelgat. De twee zullen het alvast niet aan hun hart laten komen, want er wordt verwacht dat ze elk ettelijke miljoenen zullen binnenhalen op die ene avond.

Lees meer