WARM! Wat moet je eten en drinken in deze hitte? 

In zo'n hitte kan je niet anders dan heel veel drinken. Maar jammer genoeg zijn niet alle drankjes even goed voor je. Wat moet je dan wel of net niet eten en drinken om gehydrateerd te blijven?

1. Veel water drinken

Het wordt regelmatig aangeraden, maar toch gaan wij het ook even herhalen: het is echt noodzakelijk om veel water te drinken als het zo warm is. Je hebt gewoon meer vocht nodig zodat je lichaam goed blijft functioneren.

Als het te warm wordt, transpireert ons lichaam. Maar hierdoor gaan zowel vocht als elektrolyten, zoals natrium, kalium, calcium, magnesium en chloor verloren. En dat moeten we dan uiteraard aanvullen zodat ons lichaam goed blijft functioneren.

Door voldoende water te drinken, vermijd je spierkrampen, uitdroging, hoofdpijn en andere lichamelijke kwaaltjes. Daarnaast werkt water ook nog eens alle afvalstoffen uit je lichaam.

Je moet altijd water drinken voor je dorst krijgt. Hoeveel water je moet drinken per dag is nooit echt exact geweten. Dokters raden aan om ongeveer 2 liter water te drinken per dag. Je kan, aan de hand van je gewicht en lengte, ook ongeveer berekenen hoeveel water je per dag zou moeten drinken.

2. Water met een smaakje

Als je water een beetje saai vindt, kan je ook nog bepaalde dingen toevoegen voor een verfrissende smaak. Denk maar schijfjes komkommer, citroen of muntblaadjes.

Komkommer bevat trouwens ook heel veel vocht, waardoor zo'n schijfjes eten ook goed kunnen helpen in deze hitte.

3. In fruit zit ook veel vocht

Omdat we veel mineralen verliezen in deze hitte, kunnen we ze terug aanvullen door voeding. Glaasjes water gaan zeker helpen, maar probeer af en toe ook wat watermeloen, mango, aardbeien, frambozen en blauwe bessen te eten. Ze bevatten niet alleen suikers en vitaminen, maar ook de nodige mineralen.

Wat je ook kan doen, is kiezen voor een combinatie. Maak wat ijsblokjes met het fruit en doe ze dan in een kan water. 't Is verfrissend, gezond en lekker. Ideaal!

4. Groene sapjes en smoothies

Een deel van onze dagelijkse waterinname komt van het voedsel dat we eten, en er is geen type voedsel dat beter hydrateert dan groenten en fruit. Door smoothies te maken met voedingsrijke groene groenten zoals boerenkool en spinazie, of op water gebaseerd fruit en groenten zoals meloen, watermeloen en komkommer, kan je in één portie je lichaam hydrateren.

5. Magere melk

Vetvrije (of magere) melk bevat veel eiwitten, koolhydraten, calcium en elektrolyten. Melk is van nature rijk aan voedingsstoffen die sportdrankproducenten kunstmatig toevoegen aan hun dranken. Het helpt ook bij het aanvullen van natrium dat verloren gaat als het lichaam actief is of zweet. Ideaal om het lichaam te hydrateren in zo'n warmte.

6. Kokoswater

Kokoswater is niet alleen een hype, maar gewoon ook heel gezond. Het bevat weinig koolhydraten maar wel veel proteïnen. Het is effectief in het hydrateren van je lichaam en dat is net wat we nodig hebben in deze warmte.

7. Reken niet te veel op sportdrankjes

Sportdranken hebben een reputatie om je goed te helpen hydrateren. Zo'n drankjes hebben een hoge gehalte aan suiker en natrium, wat ideaal is voor sporters. Maar voor de 'gewone mens' die niet intensief sport, kan dat wat nadelig zijn.

Het extra suiker en natrium kan dus vrij nutteloos zijn als je niet intensief sport. Ze zijn niet per se erg voor je, maar het zijn niet de meest effectieve drankjes om te drinken tijdens een hittegolf.

8. Frisdrank zal ook niet helpen

Frisdranken vormen de slechtste drankjes in de lijst omdat ze een hoge suikergehalte en een toevoeging van cafeïne hebben. Cafeïne is namelijk een diureticum, een stof die het urineren verhoogt. Hierdoor helpt het niet bij hydratatie.

Hoewel de cafeïnegehalte in een blikje frisdrank normaal minder hoog is dan die van een kop koffie, kan de samenstelling met suiker in frisdranken het lichaam zwaar belasten.

9. Probeer alcohol te vermijden

Oké ... we weten het ... 't Is zomer, dus je wil natuurlijk ook eens genieten van een ijskoud biertje of een cocktail? Maar eigenlijk is alcohol drinken één van de slechtste keuzes die je kan maken op een warme dag.

Net als cafeïnehoudende dranken is alcohol een diureticum, dus andere hydraterende vloeistoffen gaan veel sneller door je heen onder invloed van alcohol.

Daarnaast heeft alcohol ook een negatieve invloed op het mechanisme dat de waterniveaus in het menselijk lichaam reguleert. Hierdoor zal de hoeveelheid antidiuretisch hormoon die uw lichaam produceert, afneemt en het plassen toeneemt, waardoor je waarschijnlijk uitdroogt.

Bovendien zijn je favoriete cocktails in de zomer beladen met overtollige suikers en natrium, die een absoluut nadeel zijn voor minder actieve mensen tijdens een hittegolf.

Laten we ook niet vergeten dat overmatig alcoholgebruik kan leiden tot braken en dus ook uitdroging kan veroorzaken of verergeren.

Lees meer