Hoe pak je een jetlag aan?

Verre reizen maken is heel erg leuk, maar de jetlags die er soms aan gebonden zijn, willen we liever vermijden. Wat kan je doen om van dat gevolg af te geraken? 

Slaap voldoende voor je vertrekt

Het komt heel vaak voor dat je slechts enkele uren slaapt voor je vlucht. Maar daar is niets goed aan. Je zou eigenlijk de nacht voor je vlucht zo goed mogelijk moeten slapen.

Kleine wijzigingen in je slaapritme zorgen er al voor dat je je minder zal aanpassen aan andere tijdzondes en heb je dus sneller last van een jetlag. Dus zorg er zeker voor dat je op tijd in je bed ligt.

Vermijd 's nachts aankomen

Als je overdag aankomt, blijf je waarschijnlijk wakker totdat het donker wordt. Hierdoor zal je dag en nacht niet door elkaar halen en verlaag je de kans op een jetlag.

Een iets extremere toepassing is om in dezelfde tijdszone te blijven. Hierdoor zal je lichaam zich weinig of niets moeten aanpassen aan de tijd en zal je ook weinig of geen last hebben van jetlag.

Zoek wat natuurlijk licht

Vanaf het moment dat je vertrekt, tot je 's avonds op je bestemming gaat slapen, moet je zoveel mogelijk zonlicht proberen absorberen. Door natuurlijk licht ga je je beter voelen en minder last hebben van jetlag. Als het wat later wordt, zal je vanzelf moe worden en op een normale tijdstip willen slapen.

Alcoholische drankjes bestaan even niet

Wat je ook doet: drink geen alcohol. Je moet onderweg naar je bestemming even doen alsof alcohol niet bestaat, want het zal je alleen maar slecht doen voelen.

De gevolgen van alcohol zijn vermoeidheid en uitdroging, waardoor je nog moeilijk van je jetlag afgeraakt.

Nope ... ook geen koffie

Ja we weten het ... Je kan niet zonder koffie, maar toch zou je tijdens je vlucht naar een verre bestemming geen koffie of energiedrankjes mogen drinken. De kunstmatige stoffen beïnvloeden jouw slaapvermogen en de hersteltijd van je jetlag. Je lichaam functioneert het best als je gehydrateerd bent, dus je moet zeker voldoende water drinken.

Probeer slim te eten

Het eten op een vliegtuig heeft een serieuze invloed op jouw lichaam. Koolhydraatrijk voedsel maakt je eigenlijk moe. Denk maar aan rijst, aardappelen, pasta en hamburgers die je nood aan slaap zeker verhogen. Dus let hier zeker mee op, want als je slaapt op het vliegtuig, zal dat effect hebben op je jetlag. Dit eet je best (niet) op een vlliegtuig.

Beweeg voldoende

Als je aankomt of ergens een tussenstop moet maken, moet je zo veel mogelijk bewegen. Hierdoor stimuleer je de endorfines in je lichaam en ga je minder nood hebben om een powernap te maken die je waarschijnlijk alleen maar nadelen bezorgd.

Na aankomst, doe je het best rustiger aan

Probeer na je aankomst geen te gekke dingen te doen. Hierdoor zal je je lichaam alleen maar meer uitputten en dat is nergens goed voor. We weten dat je waarschijnlijk heel wat zin hebt om actieve zaken te doen en je bestemming te ontdekken. Maar zorg er eerst voor dat je echt goed uitrust voor je erop uittrekt. Reken zeker zo'n drie dagen uit totdat je lichaam is aangepast en ga dan zo gek doen als je maar wil.

Lees meer