Stichting HOI introduceert Amerikaanse lesmethode voor dyslectici in België

!

Dit artikel werd gemaakt door een van onze bezoekers. Wil je reageren of zelf een artikel schrijven in onze Zoo, be our guest! Lees hier het hoe/wat/waar of begin er meteen aan.

Tamara Vreeken (46) en Stephanie Raber (36) van de in februari 2016 opgerichte Nederlandse Stichting HOI hebben beiden dyslexie. Ze helpen kinderen met dyslexie om hun zelfvertrouwen te laten groeien. In Nederland wordt er al gewerkt met het Amerikaanse lesprogramma van NoticeAbility. Ze willen deze methode ook in België introduceren.

Vreeken heeft drie kinderen met een ernstige vorm van dyslexie of zoals zij zegt “geweldig dyslectisch”. Haar kinderen kregen begeleiding voor dyslexie en hadden hier veel baat bij. De focus ligt bij het leren lezen en schrijven maar zij zag dat er meer nodig was. “Faalangst is een enorm probleem bij uitgesproken dyslectische kinderen. Ze worden dagelijks beoordeeld op wat ze niet goed kunnen. Dan moet je wel heel sterk in je schoenen staan als je daar met zelfvertrouwen uitkomt.” Ze vond geen centrum die én weet wat dyslexie is én werkt aan het zelfvertrouwen van deze kinderen. Ze ontmoette Raber en samen besloten zij om vol voor de Stichting HOI te gaan.

Missie
HOI – de H, O en I zijn de enige hoofdletters in het alfabet die je ongestraft kunt draaien en spiegelen - wil een wereld creëren waarin men de unieke manier van denken van mensen met dyslexie beter begrijpt en waardeert. “Dyslexie is geen stoornis. Het is een brein dat anders werkt en denkt. Het heeft zijn eigen uitdagingen en talenten zoals ieder brein. De pech is dat de uitdagingen liggen bij de belangrijkste onderdelen op de lagere school”, zegt Vreeken.

HOI vindt het essentieel dat de beste lezer en schrijver uit het kind wordt gehaald maar wél met aandacht voor de onderdelen waar zij juist goed in zijn. Hierdoor zullen dyslectische mensen en vooral kinderen zich niet meer ondergeschikt voelen, maar hun zelfvertrouwen behouden en hun mogelijkheden ten volle kunnen benutten.

“We hebben op dit moment het lesprogramma van NoticeAbility voor kinderen, zijn bezig met een webinare voor ouders en geven masterclasses aan remedial teachers, interne begeleiders, zorgcoördinatoren en leerkrachten van lagere tot middelbare scholen in Nederland. Voorts zetten we hét digitale platform over het hele dyslexieverhaal op. Dit is er nog steeds niet. HOI gaat hier verandering in brengen”, vertelt Vreeken.

NoticeAbility
NoticeAbility is een non-profitorganisatie in de VS, opgericht door Dean Bragonier. Hij is een succesvol dyslect en ontwikkelde in samenwerking met onder andere de universiteiten Havard en Boston University een lesprogramma. Vreeken en Raber hebben NoticeAbility naar het Nederlands vertaald. “Dit lesprogramma leert dyslectische kinderen meer over hun positieve vaardigheden die hun breinen ook in zich hebben. Het is belangrijk te vertellen dat het allemaal gebaseerd is op (neuro-)wetenschappelijk onderzoek”, vervolgt Vreeken.

Het eerste lesprogramma van NoticeAbility heeft als thema ‘ondernemen en innoveren’ en is voor 10- tot 14-jarige dyslectische kinderen. De kinderen komen wekelijks samen en werken via een visueel ingericht e-learningplatform. Er komen nog meer lesprogramma’s zoals een ‘arts’-programma en een ingenieurs- en architectenprogramma. Die zijn nu in ontwikkeling en zijn bestemd voor wat oudere kinderen.

België
Ook in België kan het lesprogramma van NoticeAbility worden uitgerold. Het is zo opgezet dat het niet nodig is om een leerkracht te zijn. Begeleiders kunnen via een e-learningprogramma worden opgeleid. Er is ook een uitgebreid draaiboek per les, waardoor je als begeleider exact weet wat je moet doen. Vreeken: “We staan te springen om NoticeAbility in België te gaan uitvoeren.”

Enthousiasme

“Het is geweldig om te zien dat de kinderen zich vanaf het moment dat ze zich herkennen in de dyslectische krachten, deze ook gaan uitdragen en je hen er sterker door in het leven ziet gaan staan. Ouders en leerkrachten moeten deze ook gaan herkennen en zich ervoor inzetten.Tevens moeten ze accepteren dat sommige dingen moeilijk blijven en andere dingen juist heel goed gaan”, zegt Vreeken.

Kinderen met dyslexie blijken drie keer zoveel last van schaamte en faalangst te hebben. “Hoe jonger kinderen weten dat het oké is om dyslectisch te zijn en dat er ook goede kanten aan zitten, hoe minder ze deze ‘bijproducten’ ervaren. Uiteindelijk is het hun zelfvertrouwen dat belangrijk is voor een fijn, succesvol leven en niet het opleidingsniveau of de leessnelheid.”

Meer informatie over HOI of het lesprogramma van NoticeAbility, vind je op https://hoi-foundation.nl/ of mail naar: info@hoi-foundation.nl

© 2018 – StampMedia – Denise Toebak