Facebook koopt rechten op Spaanse voetbalcompetitie in Zuid-Azië

Facebook heeft de uitzendrechten van de Spaanse voetbalcompetitie gekocht. In verschillende landen in Zuid-Azië zullen de wedstrijden uit La Liga enkel te zien zijn via de sociale netwerksite. Dit is niet de eerste stap van Facebook richting sport en zal waarschijnlijk ook niet de laatste zijn.

Inwoners van India, Afghanistan, Bangladesh, Nepal, Pakistan, Bhutan, Sri Lanka en Maladieven zullen de Spaanse voetbalcompetitie vanaf nu moeten volgen via Facebook. Ja, via de sociale netwerksite van Mark Zuckerberg. Facebook heeft namelijk de exclusieve uitzendrechten van de Spaanse eerste klasse opgekocht. Hoeveel geld Facebook precies neertelde voor deze rechten is niet bekend. Maar als je weet dat deze uitzendrechten in 2014 nog voor 32 miljoen dollar (ruim 28 miljoen euro) verkocht werden, gaat het hier hoogstwaarschijnlijk over een nog hoger bedrag.

Sport op Facebook

Facebook zet al een tijdje in op sport. Zo kocht het eerder al de rechten van de Major League Baseball in de Verenigde Staten. Hiervoor betaalt Facebook naar verluidt een miljoen dollar (878.000 euro) per match. Deze matchen zijn gratis te bekijken op de sociale netwerksite, maar de reclame moet je er wel bijnemen.

De matchen van de Spaanse eerste klasse, waar nu ook onze Thibaut Courtois te zien zal zijn als keeper bij Real Madrid, zouden in Zuid-Azië dus ook gratis te bekijken zijn op Facebook. In eerste instantie zullen de matchen zelfs vrij zijn van reclame. Peter Hutton, Facebooks directeur op het vlak van globale live sport (ja, die heeft Facebook al), gaf wel aan dat er gezocht zal worden naar een manier om toch reclame te implementeren in de uitzending. In een gesprek met Reuters zei hij verder ook dat "dit geen grote bedreiging zal vormen voor de televisiewereld".

Einde van betalende sportzenders?

Hoewel Facebook dus ontkent dat deze aankoop een bedreiging zal vormen voor de reguliere televisie, denken de televisiemakers daar toch anders over. Sport is namelijk een genre dat zich goed leent voor betaal-tv.

Verschillende voetbalmatchen en andere sportevenementen zijn enkel te volgen via betaalzenders. Wanneer Facebook deze matchen begint uit te zenden, gaat dit voor de kijkers veel voordeliger (en voorlopig zelfs gratis) zijn. Dit kan het einde betekenen voor betalende sportzenders. Bovendien is het niet enkel Facebook dat inzet op sport, ook Amazon heeft een stevige buit te pakken. Amazon heeft namelijk de Britse exclusiviteitsrechten op 20 matchen van de Premier League uitzenden als deel van hun Prime-dienst. Britse voetbalfans die hun favoriete voetbalploeg aan het werk willen zien, zullen dus over een abonnement op Amazon Prime moeten beschikken. En ook in de Verenigde Staten heeft Amazon gelijkaardige rechten gekocht op wedstrijden van American Football. Het won in een heuse biedingsoorlog van onder andere Twitter en YouTube. Het mag dus duidelijk zijn dat sport bezig is met een verschuiving van tv naar online.

Lees meer