'Not our friend': straatkunstenaar spot met Facebook door reclameposters in Londen om te vormen

Facebook is na de moeizame eerste helft van dit jaar begonnen aan een campagne om z'n imago op te krikken. Dat doen ze met reclameposters waarop ze duidelijk maken dat fake news en misbruik van data "not our friend" zijn. De campagne is nu het doelwit van activisten, en één straatkunstenaar weet er wel heel origineel mee om te springen.

Het is de manier van Facebook om 'sorry' tegen z'n gebruikers te zeggen. In Londen kan je er niet meer naast kijken: slogans op bushaltes, hele pagina's in de kranten, of gewoon op reclamepanelen. Facebook moet een fortuin aan het uitgeven zijn om het publiek op een ouderwetse manier, los van de sociale media, te bereiken.

Schandalen

In het begin van het jaar was er veel ophef toen bleek dat Cambridge Analytica de gegevens van Facebook-gebruikers verzamelde. In Europa bleken toen veel gebruikers afkomstig te zijn uit het Verenigd Koninkrijk.

En toen zat Facebook al in woelige wateren, want het bedrijf kreeg veel kritiek over de manier waarop ze met fake news omgaan en over hun rol tijdens de Amerikaanse presidentsverkiezingen. Al die dingen heeft Facebook gebruikt voor z'n advertenties. Fake news, misbruik van data, ... het is allemaal "not our friend".

Straatkunstenaar

De campagne bleek echter ideaal om de slogan aan te passen, en dat gebeurt nu in heel Londen. Het is het werk van een straatkunstenaar die op Instagram bekendstaat als 'Proteststencil'.

Hier voegde hij het zinnetje "it's a great revenue source" aan toe

"Fake news is niet onze vriend, het is een schitterende bron van inkomsten."

En hier voegde hij "it's our business model" toe

"Datamisbruik is niet onze vriend, het is ons businessplan."

Hij deed het eerder ook al met de komst van Donald Trump

Lees meer